Kysymys:

Onko nykyisissä autoissa enää kannentiivistettä lainkaan vai onko pahvi nykyään vain niin paljon parempaa, kun enää ei kuule puhuttavan vuotavista kannentiivisteistä? Vielä pari vuosikymmentä sitten käytetyn auton ostajan rutiineihin kuului katsoa, että onko öljykorkin alapuolella harmaata töhnää ja kupliiko syyläri.

Tapio Ketonen:

Samat tarkastuskohteet ovat edelleenkin oleellisia. Varsinkin tuo kupliminen jäähdyttimessä on jo selvä merkki kannentiivisteongelmasta.

Kannentiivisteen vuoto alkaa yleensä moottorin ylikuumenemisesta. Se taas johtuu useimmiten siitä, että jäähdytysneste on päässyt vähiin esimerkiksi vuodon takia. Ilman vuotojakin kannentiiviste saattaa ajan myötä alkaa vuotamaan, näin käy varsinkin paljon ajetuissa autoissa.

Voi toki olla, että kannen ja lohkon lämpölaajeneminen on onnistuttu sovittamaan paremmin toisiinsa, ja toki materiaalitkin ovat parantuneet. Silti kannentiiviste on edelleen tärkeä vikakohde, jonka kunto pitää ilman muuta tarkastaa varsinkin enemmän ajettua autoa ostettaessa. Autotohtoritarkastuksessa kannentiivisteen kunto tutkitaan imemällä paisuntasäiliön ilmatilan ilmaa reagenssiaineen läpi. Jos sieltä löytyy jäämiä palamiskaasuista, aine värjäytyy.

Myös pakokaasutesteriä voidaan käyttää. Mikäli paisuntatilaan on päässyt palamattomia hiilivetyjä, eli HC-arvo nousee, syynä on yleensä alkava vuoto kannentiivisteessä. Tämä testaus on erittäin herkkä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.