Kysymys:

Vuonna 1995 tehty Renault Safrane 12 venttilinen 4 kone ja 2.2 litrainen menee vuosi vuodelta heikommin läpi tyhjäkäynnin osalta pakokaasutestissä. HC arvot seilaavat ylös alas, mutta aina jollain konstilla on mennyt läpi katsastuksen.

Kolmossylinterin puristuspaineet ovat muita reilusti alhaisemmat ehkä 5-6 baria, muissa 8-9 bar. Koneella ajettu n, 230tkm, ei vie yhtään öljyä, vaihoväli 10tkm. Ajettu vuosia Teboil Diamondilla, nyt pantu Mobil 1 rally Formula 5 W50.

Kolmossylinteri rikkoo myös tulppia; elektrodi on haljennut jo parin vuoden sisällä kahdesta tulpasta.

Kone käy "röpöttäen" tyhjäkäyntiä, eriyisesti jos on tallissa seissyt pidempään. Röpötys on jotenkin kausittiasta- joskus käy siistimminkin.

Ohivuodot on mitattu joitain vuosia sitten Autotohtorilla ja olivat " kaameat" jotain 70 % luokkaa, juuri tuossa kolmosessa.

Autolla ei ole juuri jälleenmyyntiarvoa mutta hyvää käyttöarvoa.

En haluaisi irrottaa sylinterinkantta huomatakseni, että siinä ei olekaan vikaa vaan pitää tehdä koko moottoriremontti ja auto jää seisomaan puretun koneen kanssa...nyt voi hyvin ajella.

Nelossylinterissäkin oli viime kesänä puristukset alle 6 baria, mutta kovalla ajolla 3 vaihteella karsta lähti ja puristukset palasi 8 bariin.

Olen kokeillut laittaa myös moottoriöljyä tulpanrei´istä puristuspainemittausten välillä, mutta paineen nousu on ollut alle 1 bar. Kertoisiko se, että vika ei ole männänrenkaissa?

Olen kokeillut kaasuttimen puhdistussprayta sumuttamalla käydessä ilmanputsarin jälkeen suoraan imusarjaan  ja  erikseen sitten tulpanreiästä liruttamalla, mutta eipä ole auttanut.

Muutamat ovat ehdottaneet  vesisumua käynnissä olevan koneen imusarjaan; mitä menee rikki ja voisiko toimia?

Jäähdytysnestettä kone kuluttaa kyllä reilusti; kerran kuussa 0,5 litraa. Öljy ei ole vesittynyttä, mutta jäähdytysnesteessä on jotain tummaa vaan ei sekään öljyistä ole. Ehkä lämmitinlaite vuotaa, koska syylari on uusi.

Tapio Ketonen:

Imuventtiilien falskaaminen voi hyvinkin olla syynä. Itse taistelin kerran vanhassa autossa liian korkeiden HC-arvojen kanssa, kunnes omaan korjaamoa pyörittävä kaveri vihjaisi, että syynä voi olla imuventtiilien kantaminen. Niinhän ne venttiilit kantoivatkin, ja venttiilien säätämisen jälkeen arvot asettuivat heti kohdalleen.

Imuventtiileihin kertyy myös helposti karstaa, ja sitä voi joutua venttiilien ja istukoiden väliin. Silloin venttiilit vuotavat. Välillä taas kappaleet varisevat pois. Karsta saattaisi näkyä endoskoopilla tulpanreiän kautta.

Ohivuotomittauksessa voitaisiin tutkia kuuntelemalla imusarjasta, pääseekö painetta sinne. Jos siellä kohisee, venttiilit vuotavat.

Jäähdytysnesteen kulutus kyllä viittaa kannentiivistevikaan. Voisit ehkä laittaa hukkaputken päähän jonkun muovipullon. Jos siihen ilmaantuu ajossa nestettä, tiiviste vuotaa ja päästää painetta vesitilaan. Paikallaan ollessa tai tyhjäkäynnillä painetta ei välttämättä tule, mutta kun palotilassa on korkeampi paine, palamiskaasuja vuotaa vesitilaan. Kaasut yleensä ajavat nestettä ulos hukkaputkesta.

Lämmityslaitteen vuodon paljastaisi glykolin haju ja lattiamattojen märkyys. Kannattaa vilkaista, missä kunnossa lattialla olevien mattojen alustat ovat.

Puhdistusspray ei välttämättä tehoa imusarjassa ja imuventtiileissä olevaan karstaan, ja sama koskee veden sumuttamista. Veden sumuttaminen imuilman joukkoon on vanha hyvä keino palotilan karstojen poistamiseen. Se kyllä siivoaa palotilat, mutta karstoittuneille venttiileille se tuskin mahtaa mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.