Kysymys:

Olen ajellut vuoden päivät VW Golf 1,6 FSI:llä. Normaaliajossa moottorin kierrosluku vaihtelee ajotyylilläni 1000 ja 3000 kierroksen välillä.

Vaihdan isommalle vaihteelle ennen 3000 r/min ja moottoritiellä kierrokset kuutosvaihteella ovat siinä 3000 r/min tuntumassa. Vanhemmat automiehet ovat sanoneet että moottorille pitää antaa välillä kierroksia jottei se karstoitu. Pitääkö tämä vielä paikkansa nykymoottoreiden ja polttoaineiden kanssa? Jotenkin tuntuu turhalta kierrättää moottoria turhaan, kun alhaisemmilla kierroksilla ehtii hyvin liikenteen rytmissä.

Tapio Ketonen:

Kyllähän se kunnon kierrosten käyttö tietenkin kuumentaa moottoria enemmän ja polttaa siinä sivussa karstojakin. Paras tulos saavutettaisiin, jos samalla moottoria kuormitettaisiin kunnolla. Siis Saksan baanojen tapaan kuutosvaihteella ja täysillä. Pelkkä huudatus kovilla kierroksilla pienemmällä vaihteella eli siis käytännösssä ilman kuormaa ei oikein hyödytä. Moottori pääsee liian helpolla eikä kuumene tarpeeksi, jotta karstat varmasti palaisivat.

Minun mielestäni ajotapasi on täysin asiallinen ja järkevä. Noin minäkin pyrin ajamaan, mahdollisimman iso vaihde aina silmässä. Moottori pysyy tuollakin tavalla riittävän puhtaana. Turhanpäiväinen bensan polttaminen ei hyödytä muita kuin öljy-yhtiöitä. Nykymoottorit eivät noita karstanpolttoja tarvitse.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.