Kysymys:

Renault Laguna 2 ohjekirjassa sanotaan, että ei saisi ajaa pitkään polttoaineen merkkivalon palaessa, koska tämä voi vaurioittaa katalysaattoria. Mihin tämä perustuu? Itse en kyllä keksi yhteyttä näillä asioilla. Ja eihän sitä kovin pitkään edes voi ajaa valon palaessa.

Tapio Ketonen:

Ilmeisesti pelätään, että jos bensapumppu työntää ilmaa polttonesteen joukkoon, seossäätö saattaa mennä sekaisin. Silloin järjestelmä voi ilmasatsin jälkeen korjata syöttömäärää, ja kun bensaa jälleen alkaa tulla, seos meneekin oikein kunnolla ylirikkaaksi. Kun tätä satsia sitten ryhdytään polttamaan katalysaattorissa, se voi ylikuumentua.

Mielestäni tuo on kyllä aika lailla teoriaa ainakin Suomessa. Kenties tilanne on toinen Saksan moottoriteillä, jossa putket ovat muutenkin kuumina.

Sinänsä tuo ajaminen bensavalon palaessa ei ole kovin hyvä tapa. Normaali auto ei ole yhtä kranttu bensasta johtuvalle lisäpainolle kuin nuo Formula ykköset. Niinpä tyhjällä tankilla ajaminen ei vähennä kulutusta eikä paranna suorituskykyä. Eikä bensaan sidotun pääoman korkokaan pääse taloutta rasittamaan. Menovesi maksaa siis yhtä paljon, osti sitä sitten vähän aikaisemmin tai myöhemmin. Sitäpaitsi mahdollisuus joutua jalkamieheksi on ajettaessa täydellä tankilla vähäisempi kuin merkkivalon vilkkuessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.