Kysymys:

Etujousesta katkesi pala tammikuussa 2009, se huomattiin nyt viidennessä katsastuksessa ja korjauskäsky tuli. Jousesta on poikki osa alinta kierrosta, jota on jäljellä ehkä 3 cm kupissa. Kysyin korjaamolta aikoinaan mitä vaaraa noin katkenneesta jousesta on, voiko mennä kupista läpi tms. Sanoivat, että ei kannata vaihtaa ennen kuin on pakko, kestää kyllä. Mutta kun vaihdettava on, niin onko siihen muuta perustetta kuin että jousen on oltava ehjä?

Vaihtoaika on varattuna molempien (osatakuun takia) jousien vaihtoon. Joskus tuntuu, että etujouset saisivat olla hieman pehmeämmät tai paluuvaimennusta enemmän. Kun molemmat pyörät osuvat painumaan, keula loikkaa ylös hieman äkkinäisen tuntuisesti. Kannattaako yrittää löytää toisenlaisia jousia vai mahtaako normivaimentimissa edes olla paluuvaimennusta? Vaimentimien arvot olivat 60% luokkaa eli lienevät hyvässä kunnossa, mutta voisihan nekin vaihtaa samalla työllä.

Tapio Ketonen:

Ensimmäiseksi tulee mieleen se mahdollisuus, että jousi hyppää pois siitä jousilautaselta ja osuu renkaaseen. Toinen juttu on, että jos jousi on jo yhdestä kohdasta väsynyt niin paljon, että on katkennut, niin kuka takaa, ettei se katkea jostain muualtakin? Katkenneessa jousessa on yleensä terävä pää, joka puhkaisee renkaan heti siihen osuessaan.

Riippuu automerkistä, jota et kerro, onko siihen saatavana erilaisia jousia. Jousituksen omatoiminen virittäminen on kyllä aikamoista kokeilua, enkä suosittele sitä sellaiselle, joka joutuu teettämään korjaukset korjaamolla. Jouset ja iskunvaimentimet pitäisi sovittaa toisiinsa, joten kokeilu menee helposti kovin laajaksi. Iskunvaimentimet voi kyllä uusia, se voisi parantaa tuota ongelmaa. Katsastusaseman testeri ei kerro niiden tehosta kovinkaan paljon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.