Kysymys:

Kolmoskoppainen Avensis Wagon -09 / 65tkm teki källin eilisessä käsinpesussa. Kattoverhoilu oli likomärkä lähes koko pelkääjänpuoleisen takaoven matkalta n. neljäsosan auton leveydestä kuten myös C-pilarin verhollu, jossa lukee pahaenteisesti SRS Airbag Curtain sekä palan matkaa takimmaisen pikkuikkunan yläpuolelta. Takapenkin istuinosan keskivaiheilla oli vesilammikko. Kauhukahvaa käännettäessä käyttöasentoon, sen kiinnikekohdista valui norona vettä. Ikkunat ja ovet olivat suljettuina, ikkunoiden sisäpinnat ja ovipahvi olivat täysin kuivia, samoin ovitiivisteen yläreunan sisäpinta.

Kävin tänään näyttämässä autoa liikkeessä ja avainkysymys tuntui olevan reilu puoli vuotta sitten umpeen mennyt takuu, mutta oma kantani on, että kyseessä täytyy olla sen luokan valmistus- tai materiaalivirhe, ettei takuun loppuminen vapauta myyjää kaikesta vastuusta. Erityistä hermostuneisuutta aiheuttaa se, että turvaverholaitteet sijaitsevat kastuneella alueella. auto tutkitaan ensi viikolla.

Yli kolmen vuosikymmenen autoilukokemukseni ajalla tapaus on täysin käsittämätön ja ennenkokematon. Suurin epäilykseni kohdistuu katon reunoissa kulkeviin muovilistoihin kumitiivisteineen, koska käsittääkseni kattopellin ja sivukantin saumakohta sijaitsee niiden alla. Olisikohan sauma ottanut itseensä hautumisesta, mene ja tiedä. Liikkeen epäilys oli kondenssivesi, mutta eipä tullut missään vaiheessa lämpötilaeroja, jotka tämän ilmiön olisi synnyttänyt varsinkin tuollaisella vesimäärällä ja kaiken lisäksi märät verhoilut tuoksahtivat käyttämälleni autonpesuaineelle. Antennin läpivienti on huomattavasti taaempana alamäen puolella, joten sen pettäminen olisi kastellut takakontin kattoverhouksen.

Faktat autosta, jotka todellakin pitävät paikkansa, koska olen omistanut auton uudesta lähtien: ei kolaroitu, ei kertaakaan pesty pesukoneessa, säännöllinen käsinpesu normaalilla vesijohtoverkkopaineella autonpesuainetta käyttäen, kattotelineitä autossa ei ole käytetty (eli saumakohtaa ei ole rääkätty väärällä kiristyksellä).

Oletko Ketonen törmännyt mihinkään vastaavaan - edes muissa merkeissä? Kustannushomma on avoin koska liikkeen mukaan homma on ensin tutkittava ja sitten vasta maahantuoja ottaa kantaa osuudestaan talkoisiin! Mielestäni loogisinta olisi aloittaa tutkiminen irrottamalla oikeanpuoleinen ulkolista katolta, mutta etemisjärjestys on kuulemma, että ekaksi puretaan sisäpuolen kattoverhous.

Tapio Ketonen:

Auto pitää ilman muuta tutkia, se on selvää. Viisainta on toimia merkkikorjaamon haluamalla tavalla. Tilanne vaikuttaa kovasti siltä, että kyseessä on valmistusvika, johon sovelletaan kuluttajansuojalain kohtaa piilevästä, jo kaupantekohetkellä olleesta viasta, jota ei ostaja ole huolellisella tarkastamisella voinut todeta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.