Kysymys:

Suomessa joudut viemään vähänkään vanhemman auton vuosittain kuntotarkastukseen. Onkohan tämä autonomistajia vuosittain rasittava käytäntö ihan niin tarpeellinen kuin yleensä kuvitellaan?

Esimerkiksi Saksassa auto viedään katsastukseen vain joka toinen vuosi ja muistaakseni joissakin USA:n osavaltioissa ei ole mitään pakollista kuntotarkastusta autoille koko sen elinkaaren aikana. Voisiko Ketosen mielestä Suomessa harventaa katsastusväliä tai poistaa koko katsastuspakko kokonaan? Poliisi vain poistaisi liian huonoilta ajoneuvoilta kilvet, eli katsastustoimi hoituisi tuolla tien päällä?

Tapio Ketonen:

Kyllä se vuosittainen katsastus on asiallinen juttu. Yllättävän moni ensimmäistäkin kertaa katsastukseen vietävä auto joutuu hylätyksi, vaikka eihän kolme vuotta vanhassa autossa pitäisi vielä olla mitään vikaa. Jos auto on kunnossa, katsastus on aika nopea ja kivuton toimenpide. Katsastusasemia on nykyisin paljon tiuhemmassa kuin asiakkaita palvelevia pankkikonttoreita.

Suomea voiidaan pitää katsastustoiminnan osalta maailman kärkimaana. Pitkälti juuri sen ansiosta meillä tekniset syyt ovat erittäin harvinaisia onnettomuuksien aiheuttajina. Mielestäni se, että joissakin takapajuisissa kehitysmaissa autoja ei katsasteta, ei ole mikään peruste hyväksi havaitun katsastusjärjestelmän lopettamiseen.

Tuo murjaisu poliisin suorittamasta valvonnasta oli varmaan vitsi? Suomen poliisin toiminta on ajettu niin alas, että käytännössä liikenteen valvonnassa keskitytään vain muutamiin näyttäviin valvontaiskuihin ja tietenkin automaattiseen, peltipoliiseilla tapahtuvaan nopeusvalvontaan. Tähän on kehitetty automaattisia välineitä, joiden avulla sakotustoimintaa tullaan tehostamaan. Maantiellä tapahtuva valvonta ja ajoneuvojen kunnon tarkastaminen on sellaista menneen ajan toimintaa, jota ei noita näyttävästi uutisoituja raskaan kaluston tehovalvontaiskuja lukuun ottamatta enää käytännössä tapahdu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.