Kysymys:

VW Beetlen 1.2 TSI:n (rek. 24.05./12) takuu on menossa kohta umpeen (aj. 37 000 km). Käytin VW-huollossa sen takia, että auto teki muutaman kerran ovelan tempun: kun menin lenkkimatkan jälkeen autoon, avain virtalukkoon - ei tapahdu mitään. Muistinko oikein, että TL:n testissä oli tapahtunut jonkun merkin kanssa samaa? Ei muuta kuin, avain pois, ovi auki ja olisit kuin tullut uudestaan starttaamaan. Näin se toimi. Huoltopäällikkö teki kaikkensa, etsi vastaavia tapauksia VW-koneelta, ei mitään. Tarkasti virtalukon moneen kertaan, kaikki ok. Reklamaatio kirjattiin huolto-ohjelmaan. Onko selitystä? Sattui muuten edellisessä VW Golf 2.0 -09 TDI 81 kw-koneen kanssa pari samanlaista tapausta. Muutenhan se toimi pihisti ja upeesti.

Toinen asia oli, että olisiko syytä tarkastaa jakopään hihnan kunto VW:n TSI-koneissa esiin tulleiden ongelmien vuoksi. Ei kuulu huolto-ohjelmaan oli vastaus. Halusin tietää, missä minun Meksikon Pueblossa (24.3.) valmistuneen autoni moottori on valmistettu. Vastaus oli Tshekki 2/12. Tivasin ketjun kuntoa, ja huoltopäällikkö tunnusti, että ketjun uuden alihankkijan tuotteista viimeistään 11/11 ongelmat olisivat poistuneet ja että ainakin alkuun ketjun kestävyystakuuta olisi jatkettu 120 000 km:iin ja aikavälillä pidempäänkin. Eli vissiin huoletta saa posotella muutama vuosi ilman huolta jakopään ketjusta valmistajan takuulla? Näinkö on, onko parempaa tietoa?

Meneekö se niin, että Euroopasta viedään laivalasti VW-moottoreita Meksikoon Amerikan markkinoille ja sieltä lastataan VW-autoja Eurooppaan. Sen verran moottoria tutkin, että ainakin joissakin sähköosissa luki Made in USA. Näinkö se toimii, että Euroopasta viedään moottorilasti Meksikossa valmistettaviin VW-autoihin?

Tapio Ketonen:

Näitä elektroniikan kummitteluja sattuu aina silloin tällöin. Ongelmallista on, että niitä ei välttämättä saada uudelleen esiin, eikä varsinkaan korjaamolla. Ajonesto saattaa usein temppuilla, mutta tuo on harvinaista, ettei avainta käännettäessä tapahdu mitään. Joskus on useillakin eri merkeillä käynyt niin, että startti kyllä pyörittää, mutta kone ei käynnisty, tai sitten näyttöön tulee avaimenkuva tai muu ajonestosta kertova merkki.

Se on hyvä, että vika on kirjattu auton huoltohistoriaan. Näin ollen takuuajan jälkeenkin on helppo ilmoittaa, että asiasta on reklamoitu takuuajan puitteissa, eikä asiasta pitäisi tarvita kinastella enempää.

Jakopään hihna on vasta uusissa TSI-koneissa, sitä ennen jakopää oli ketjukäyttöinen. Ongelmia esiintyi nimenomaan ketjukäytöissä. 

Autojen valmistus on nykyisin globaalia toimintaa, osia valmistetaan ympäri maailmaa. Esimerkiksi VW-konserni valmistaa eri tehtailla ja eri maissa eri moottorityyppejä, ja niitä sitten kuljetetaan tarpeen mukaan niille tehtailel, joilla autoja kootaan. Joitakin moottoreita valmistetaan Saksassa, joitakin Tsekissä ja joitakin Unkarissa. Sama koskee vaihteistoja ja miksei muitakin komponentteja. Esimerkiksi useiden eurooppalaisten autojen automaattivaihteistot valmistetaan Japanissa.

Laivarahti on niin halpaa, että sen osuus hintoihin on olematon etenkin tuollaisissa arvokkaissa ja kuitenkin vähän tilaa vaativissa tuotteissa. Poikkeuksen muodostavat maat, joissa on korkeat tuotntitullit, ja joissa kotimarkkinoiden kysyntä on suurta. Esimerkiksi Brasilia ja Kiina ovat niin suuria markkinoita, että paikallinen valmistus kannattaa oikein hyvin, ja tullitkin kannustavat siihen. Sinänsä noistakin maista kuljetetaan autojen osia muualla valmistettaviin autoihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.