Kysymys:

Kysymys voi olla hassu mutta toivoisin vastausta tai ainakin sen yritystä vaikka asiaa lienee vaikea arvioida yleispätevästi.

Minulla on käytössäni kaksi saksalaista autoa ja olen kiinnittänyt huomiotani  niiden starttaukseen.  Opel Astraa vm. 2005 käynnistäessä moottori urahtaa käyntiin pian (1 - 1,5 sek.) kovassa pakkasessakin, mutta toista saksalaista  saman luokan kansanautoa vm. 2009 käynnistäessä kestää selvästi pidempään. Täytyykö olla huolissaan jälkimmäisestä vai onko kysymys vain automekaniikan starttitekniikan eroista?

Onko olemassa nyrkkisääntöä missä ajassa kunnossa olevan moottorin pitää pärähtää käymään? Entä jos auto starttaa joskus  vasta toisella avaimen käännöllä, onko silloin jotain moottorissa pielessä vai kuuluuko sekin asiaan?

 

Tapio Ketonen:

Hidas käynnistyminen bensiinikäyttöisissä nykyautoissa johtuu käytännössä vain ja ainoastaan viivästyksestä bensiinin suihkutuksen alkamisessa. Kipinää nykyautot yleensä antavat ongelmitta.

Syy viipeeseen voi olla, että polttonestejärjestelmän paine on laskenut auton seistessä, ja paineen nousu kestää hetken. Suihkutus alkaa toimia kunnolla vasta paineen noustua normaaliksi.

Joissakin autoissa bensapumppu hyrähtää käyntiin, kun auton ovi avataan, joissakin tämä tapahtuu vasta, kun virta käännetään päälle. Tällä on tietenkin vaikutus siihen, miten nopeasti bensansyöttö ja sen myötä auto käynnistyy.

Kyllähän moottorin pitäisi käynnistyä ensimmäisellä avaimen käännöllä, mutta en kuitenkaan kantaisi suurta huolta, vaikka tämä tapahtuisi vasta toisella käännöllä. Sitäpaitsi asiaan vaikuttaa myös se, miten nopeasti sen ensimmäisen starttausyrityksen lopettaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.