Kysymys:

Minua askarruttaa, kuinka kauan noin 10 vuotta vanhoissa ja sitä uudemmissa autoissa olevat varusteet yleensä kestävät ja miten paljon niiden korjaus voi maksaa. Lista näistä varusteista on aika pitkä: ABS-jarrut, turvatyynyt, ajonestolaite, OBD, luistonesto ja ajovakaudenhallinta. Näissä on paljon elektroniikkaa ja uusia osia voi olla hankala löytää, eikä ihan kuka tahansa pysty ongelmia ratkaisemaan.

Haluaisin arvion siitä, miten yleisiä niiden viat ovat. Miten vikariskiä pystyisi pienentämään autoa vaihtaessaan? Pitäisikö suosia jotain tiettyjä merkkejä, vai rajata pois tietyn ikäisiä tai jonkun kilometrilukeman ylittäneitä autoja. Tavoitteena on siis minimoida korjauskustannukset ja löytää myös mahdollisimman halpa auto, jota voi käyttää useita vuosia.

Tapio Ketonen:

Kaikki hienot varusteet voivat mennä rikki, ja yleensä korjauttaminen on joko kallista tai erittäin kallista. Mitä vähemmän hienouksia on, sitä luotettavampi auto ainakin noiden varusteiden osalta. Yritetään tehdä hieman sitä listaa.

ABS-jarrut ovat hyvä varuste, mutta jos autossa on sellaiset, niiden pitää myös olla kunnossa. Niitä ei voi poistaa, auto pitää muutoskatsastaa, ja yhä useammin tilanne on sellainen, että kaikissa Suomeen tuoduissa malleissa on nuo ABS-jarrut olleet, joten poistamista ei hyväksytä.

Turvatyynyt ovat pakollisia varusteita, ne on merkitty rekisteröintitodistukseen. Niiden toimintaa ei kuitenkaan voida testata, joten tyynyt saavat käytännössä olla epäkunnossa. Ikävämpi juttu vain, jos ne ovat epäkunnossa sen kerran, kun niitä tarvittaisiin. Turvatyynyjen ohjainlaitteen toiminnalle on olemassa merkkivalo, jonka pitää syttyä pariksi sekunniksi, kun sytytysvirta kytketään. Jos merkkivalo ei syty, tai se jää palamaan, katsastuksessa tulee hylkäys.

Ajonestolaite on tyyppihyväksynnässä vaadittu pakollinen varuste, mutta sen toimivuutta ei  ole kovin helppo testata, toisin kuin ohjauslukon. Käytännössä sen ei siis tarvitse toimia. Yleensä kuitenkin ajoneston toimimattomuus ilmenee niin, ettei auto käynnisty.

OBD eli omavalvontajärjestelmä on pakollinen 1.1.2001 jälkeen käyttöön otetuissa autoissa. Sen toiminta tarkastetaan liittämällä testeri OBD-pistokkeeseen ja lukemalla vikakoodit. Vanhemmissa ranskalaisissa autoissa OBD saa antaa miltei millaisia tuloksia tahansa, mutta kaikissa muissa sen pitää toimia oikein, eikä virhekoodeja saa katsastuksessa olla päällä.

Luistonesto on vapaaehtoinen varuste. Sen ei siis tarvitse toimia. Yleensä se kuitenkin on yhdistetty ABS-jarruihin, ja jos ABS ei toimi, luistonestokaan ei toimi.

Ajovakaudenhallinta on omituinen ja huono nimitys ajonvakautukselle. Ajonvakautus on vapaaehtoinen varuste, sen ei tarvitse toimia.

Ikä ja ajokilometrit lisäävät vikaantumisriskiä, paras on tietenkin vähän ajettu ja mahdollisimman uusi auto. Minulla on kyllä käsitys siitä, millaiset autot ovat herkempiä saamaan noita vikoja, mutta enpä viitsi ottaa vastaan sitä haukkumistulvaa, joka tämän mutu-tasoisen tiedon julkisesta esittämisestä syntyy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.