Kysymys:

Kannattako 2005 vuoden autoa jolla on jo ajettu lähes 95000 km ruostesuojauttaa?

Tapio Ketonen:

Ilman muuta kannattaa. Tuossa vaiheessa pitää kuitenkin tarkastaa alustan ja muidenkin rakenteiden kunto huolellisesti. Jos sieltä löytyy ruostetta tai jopa reikiä, ne pitää korjata. Ruoste on syytä poistaa hiekkapuhalluksella, ja reiät paikataan hitsaamalla uutta peltiä. Vanhat roippeet pitää tietenkin leikata alta pois.

Jos ruostetta on vain vähän, riittää, kun harjataan tai muuten poistetaan paksummat irtoruosteet ja mahdolliset vanhojen suoja-aineiden irralliset repaleet. Alustan suojaaminen on viisainta tehdä ensiksi kotelosuoja-aineella, joka tunkeutuu ohuen ruosteen läpi ja muodostaa sen pintaan hyvän tartuntapohjan päälle ruiskutettavalle paksummalle suoja-aineelle. Ennen tämän paksumman aineen ruiskutusta alle ruiskutetun kotelosuoja-aineen pitää antaa kuivua.

Toki suojata kannattaa vain sellainen auto, jolla aikoo ajaa pitkään. Jos suojautat auton nyt, ja laitat sen ensi keväänä vaihtoon, niin hukkaanhan raha menee. Autoliike ei ainakaan sisäänostossa arvosta ruosteenestoa kovinkaan paljon. Myytäessä sitä tietenkin muistetaan kehua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.