Kysymys:

Mitähän varten nykyautoissa on erikseen käyttöhihnan kiristin? Maailman sivu on pärjätty säädettävällä laturin kiinnityksellä? Onko syynä autojen sähköjärjestelmien kasvanut teho vai yritys vähentää huollontarvetta, vaikka näin tulee vain yksi kuluva osa lisää? 

Tapio Ketonen:

Erillistä kiristintä ei ole perinteisten kiilahihnojen yhteydessä, mutta moniurahihnoissa kyllä. Moniurahihna taipuu molempiin suuntiin, V-muotoista kiilahihnaa ei sovi taivuttaa väärin päin, sen käyttöikä loppuu tällöin hyvin lyhyeen.

Erillinen kiristin vähentää huoltotarvetta, ja lisäksi se nopeuttaa asennusta valmistajatehtaalla. Siellä pienikin ajansäästö yhtä autoa kohti tuottaa vuoden kuluessa merkittävän säästön myös kustannuksiin. Taatusti myös kokonaisvaikutus kustannuksiin on sellainen, että kiristin kannattaa laittaa. Eihän silloin tarvita erillistä säätömekanismia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.