Kysymys:

Kirjoitin reilu kuukausi (ja ~ 2000 km) sitten Lancer RalliArtin voimansiirtoon liittyvästä ongelmasta.

Korjausta tilanteeseen ei ole tullut, vaikka autoon on nyt vaihdettu kulmavaihde (sis. etutasauspyörästö ja keskitasauspyörästön lukko) ja takatasauspyörästö. Takatasauspyörästön öljyn joukossa oli ollut metallia ja muuta sälää. Edelleen jyrkemmissä käännöksissä sisäkurvin puoleinen takapyörä haluaisi sutia. Huollossa keskilukon hydraulipumppu oli kytketty pois käytöstä, mutta silti koeajolla sama ongelma jatkui.

Tällä hetkellä odotellaan maahantuojan "gurua" jatkamaan tutkimuksia. Paikkakunnan merkkihuollolta on konstit loppu.
Lopussa alkaa olla myös takarenkaiden kulutuspinta.

Keskitasauspyörästö on vaihdelaatikossa, kaippa se vika osaa sielläkin piileskellä. Muutakaan vaihtoehtoa ei itselle enää tule mieleen.
Olisikohan tuo takaperä ottanut itseensä toistuvasta ja epänormaalin suuresta kuormituksesta vai muuten vaan vanhuuttaan (4 vuotta/ 60 tkm) hajonnut?

Tapio Ketonen:

Jos keskitasauspyörästö on lukittunut, vaikka lukko on ohjattu olemaan auki, niin viastahan siinä on kysymys. Epäilisin nimittäin edelleen sitä keskitasauksen puuttumista syyksi sisäpuolen takapyörän sutimiseen, sehän on se paikka, josta erilaiset pyörimisnopeudet helpoimmin tasaantuvat.

Nuo erikoiset viritykset kuten rallitarkoituksiin tehdyn voimansiirron hienoudet eivät välttämättä ole sellaisia isältä pojalle -rakenteita, kyllä käyttöikä tuppaa jäämään lyhyemmäksi kuin perustekniikalla. Silti tuo 60 000 km on mielestäni liian lyhyt kestoikä. Yksi ongelma noissa on, että autoja on kovin niukasti, joten korjaajille ei välttämättä kerry kovin paljon kokemusta ongelmista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.