Kysymys:

Joskus kaveriporukassa tuli puheeksi, että Suomen talvi ja esimerkiksi teiden suolaukset kuluttavat autoja. Myös kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria, iskarit, jouset, kumit ja monet muut auton osat kärsivät myös kylmästä ja siitä, että joutuvat kylmänä töihin.

Onko Ketosella tai Tuulilasilla ylipäänsä tietoa, kestävätkö autot paremmin lämpimämmän ilmaston maissa. Esimerkiksi vaikkapa Espanjassa?

Tapio Ketonen:

Lämpimissä maissa on omat ongelmansa. Meillä pakkanen rasittaa esimerkiksi vetoakselien ja nivelten kumisuojuksia. Oikein kuivilla ja lämpimillä seuduilla ruostumista ei esiinny, koska teitä ei tarvitse suolata, eikä kosteuskaan kiusaa.

Kova auringonpaiste taas rasittaa maalipintaa ja joskus muoveja kojelaudassa ja joisakin listoissa. Ongelmiin kuuluu myös akun lyhyempi ikä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.