Kysymys:

Vanhoja lehtiä plaratessa tuli esiin kolmen vuoden takainen lehti 3/2011 ja siinä Alfa Romeo Giuliettan 1.4 Multiair-mallin perusteellinen koeajo. Auton erikoisuus on se, että Multiair-tekniikassa imuventtiileitä käytetään moottoriöljyn painamana.
Auto kiinnosti siinä määrin, että koeajoin auton tuoreeltaan ja tosi hyväksi havaitsin. Liittyen Italiassa valmistettujen autojen huonoon maineeseen ja uuteen Multiair-tekniikkaan, eipä ollut kanttia tehdä ostopäätöstä. Olen vähän odotellut, että Alfa Romeo Giulietta juuri tuolla Multiair-tekniikalla tulisi Tuulilasin kestotestiin, että saataisiin kokemusta onko Alfan laatu parantunut. Vai mikä on ylipäätään totuus Alfan laadusta aikaisemmilta vuosilta? Vai onko niin, että kestotesteihin valikoituvat vain myyntitilaston kärkipään autot. Arvelisin, että tämä uusi Alfa kiinnostaisi laajaa lukijakuntaa.
Muuten, Alfan mittausten taulukko koeajossanne oli paljon selkeämpi, kuin lehden nykyiset kyhäelmät: kiihtyvyys, sitkeys ja ohituskiihtyvyys selkeästi numeroina alekkain, sitkeyslukemat mainiot.
Ja vielä. Mihin testeissänne aiemmin käytetyt huoltovälit ja hinnat hävisivät?

Tapio Ketonen:

Kestotestattavien autojen määrä on niin vähäinen, että joudumme pääasiassa keskittymään suosituimpien mallien testaamiseen. Kyllähän myyntitilastot näyttävät, mitkä autot kansalaisia kiinnostavat. Valitettavasti Alfa kuuluu markkinoidemme harvinaisimpiin merkkeihin, joten se tuskin tulee pääsemään estotestiin.

Huoltovälit alkavat autoista hävitä viisaiden huoltomuistuttimien myötä. Ne laskevat auton käyttötavan perusteella, milloin alkaa olla huollon aika. Huoltovälit eivät ole sitä oleellisinta tietoa. Kyllähän autoista kerrottavaa riittäisi, vaikka kaksinkertaistaisimme testien sivumäärän. Jotakin on kuitenkin aina jätettävä pois.

Noista ulkoasuun ja esitystapaan liittyvistä asioista päättävät minua viisaammat hmiset, joten voin niihin vastata vain, että mielipide on noteerattu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.