Kysymys:

Olisin kysynyt kestotestiautoistanne, että mitkä seikat vaikuttavat automallin valintaan kestotestiin? Se, että testiin tulee uusi malli on hyvä asia, mutta olisiko joskus hyvä pohtia kannattaako sitä joskus menneiden vuosien suosittua automallia ottaa kestotestiin, jos sitä ei enää myyydä kovin paljoa?

Tälläinen automalli on Renault Laguna minkä myynti on hiipunut, kuin se kuuluisa lehmän häntä. Nyt kyseistä autoa on kestotestattu molemmissa suurissa suomalaisissa autolehtissä vieden tilaa(ja aikaakin) niiltä automalleilta jotka oikeasti myyvät ja joista ostajat olisivat kiinnostuneita tietämään mitä tuli ostettua? Toimituksen pitäisi vaan tunnustaa muutuvat markkinat ja ei testattaisi "väkisin" joskus hyvin myytyä automallia?

Toinen kysymys koskee kestotesti Insigniaa, että miksi moottoriksi on valittu 1.8 bensa? Autoa ei varmaan kyseisellä moottorilla paljoa myydä joten ketä testi lopultaan palvelee, kun se valmistuu, sillä moottori näyttelee autossa todella paljon ja saattaa vaikuttaa kyseisen auton muihinkin arvioihin? Otittehan Golfistakin 1.4Tsi DSG testiin no. kyseisen auton moottori-vaihteistoyhdistelmän vuoksi?

Tapio Ketonen:

Kestotestiin pyritään ottamaan automalleja, joiden arvellaan menestyvän markkinoilla hyvin. Lisäksi aina silloin tällöin otetaan malleja, joita pidämme mielenkiintoisina muusta syystä, esimerkiksi teknisesti. Hyvä esimerkki tästä on uusin automme Dacia Logan MCV, joka on ns. flexifuel-malli, sillä siis voidaan ajaa myös RE85-etanoliseoksella. Toinen tällainen oli 30 vuotta sitten ajamamme Saab 99 Petro.

Uuden mallin myynnistä ei läheskään aina ole etukäteen tietoa. Toki jokin perinteinen Toyota menee yleensä aina hyvin kaupaksi. Mutta onpa noita Lagunoitakin sentään jonkin verran myyty. Kiinnostavakin se oli, tuntuuhan 1,5-litrainen diesel isoon autoon aika pieneltä.

Insigniaan ei autoa hankkiessamme ollut saatavana mitään muuta järkevää bensamoottoria. Kaksilitraista turboa pidimme turhan rajuna, 1,6-litraista vapaasti hengittävää taas liian heikkona. Meille oli suuri yllätys, että 1,8-litrainen moottori, jossa pitäisi olla 103 kW tehoa, onkin käytännössä niin surkea ja tehottoman tuntuinen. Monessa automallsisa 1,8-litrainen on järkevimmän tuntuinen vaihtoehto, kun otetaan hinta, kulutus ja suorituskyky huomioon.

Olen kuitenkin hyvilläni, että meille tuli juuri se moottori, millä kenenkään ei pidä Insigniaa ostaa. Näin ihmiset saavat tietää tuon asian. Moottori on kuitenkin vain yksi osa autoa, ja vaikka se toki vaikuttaa paljon autosta saatavaan vaikutelmaan, ei se yksinään voi saada aikaan koko auton julistamista surkeaksi. Jos näitä eri ominaisuuksia ei osata jutussa riittävästi eritellä, juttu on huonosti tehty. Myös lukijan pitää osata lukea juttu ja löytää sieltä se oleellinen tieto, eli esimerkiksi se, että Insigniaa ei kannata ostaa 1,8-litraisella koneella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.