Kysymys:

Kuinka valitsette kestotestiin tulevat autot. Olen tilannut lehteä nyt noin 5 vuotta ja ole huomannut, että menossa on "toinen kierros" (VW Golf, Mazda6 jne), kun taas esimerkiksi E-Mersua ei ole ollut testissä ollenkaan.

Tapio Ketonen:

E-Mersu on hintaluokaltaan asteikkomme yläpuolella. Yleensä pyrimme liikkumaan ns. tavallisten ihmisten autoissa, niissä joita löytyy rekisteritilaston kärkipaikoilta. Golf, Auris Octavia, Astra, Insignia, Avensis, Passat, Mazda 6 ja niin edelleen.

Aina veikkauksemme eivät osu kohdalleen, kun valitsemme autoja. Esimerkiksi Opel Insignian kaupallinen menestys jäi odotettua heikommaksi. Vastaavasti veikkasimme väärin Nissan Qashqain kohdalla. Auto ei aluksi mennyt juuri lainkaan kaupaksi, joten jätimme sen pois testiohjelmasta. Aikaa myöten se kuitenkin nousi listan kärkeen, joten hieman harmitti..

Otamme Kestotestiin myös joitakin sellaisia autoja, jotka ovat teknisesti mielenkiintoisia. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi jo kauan sitten testiin ottamamme petroli-Saab sekä hiljattain testinsä päättänyt Toyota Prius PHEV ja takavuosina uutta erikoista ajattelua edustanut Peugeot 1007. Se oli varustettu kahdella suurella liukuovella. Auto osoittautui harvinaisen epäkäytännölliseksi, ja tämän toimme esiin jutuissamme. 1007 ei mennyt kaupaksi Suomessa, ei kyllä muuallakaan. Sen valmistus päättyi vaivihkaa neljän vuoden ja vain 120 000 valmistetun auton jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.