Kysymys:

Minulla on jatkokysymys Marko Härkösen automaattivaihteita koskevaan kysymykseen. Liikenneturvan vihkosessa "Autoillen kaiken ikää" suositellaan automaattivaihteistolla varustetun auton hankintaa. Perusteena on mahdollisimman helppokäyttöinen auto ikääntyvälle autoilijalle. Minusta ajatus tuntuu hyvältä ja kysyisinkin kantaasi seuraaviin näkökulmiin:

- automaattivaihteiston käyttökelpoisuus ikääntyneelle autoilijalle, erityisesti talvikelillä tapahtuvat ohitukset ('kick down'), jää- ja loskakelit ja juuttuminen lumeen.
- Mitä joidenkin valmistajien 'Snow'-painonappi ja vastaavat ratkaisut auttavat?

- onko muutos käsivalintaisesta automaattiin riski liikenneturvallisuudelle?

- automaattivaihteiston yhteensopivuus kitkarenkaiden ja vakionopeussäätimen kanssa.

Olen miettimässä auton hankintaa ja kiinnostuksen kohteena on Toyotan Avensis. Nykyisessä manuaalivalintaisessa on vakionopeudensäädin ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Se vapauttaa tarkkailemaan liikennettä nopeusmittarin sijaan.

PS

Olisiko hakusanahaku Klubin vastauksiin suurikin satsaus? Mihin aiheeseen tämäkin kysymys pitäisi sijoittaa ja mistä sen osaisi löytää?

Tapio Ketonen:

No olkoon tämä kysymys nyt vaikka täällä muissa asioissa, vaikka miksei tämä tekniikan puolellekin sopisi.

Tuosta hakuhommasta meidän pitää keskustella nettipalvelumme toteuttajan Frantic Media Oy:n kanssa. Periaatteessa siitä voisi olla hyötyä, jos sen saisi toimimaan ketterästi.

Automaattivaihteisto sopii erinomaisesti etenkin ikääntyvälle autoilijalle. Alussa se tietenkin vaatii hieman totuttelua, ongelmallista on ensiksi se, että kuljettaja saattaa valmistautua vaihtamaan ja ryhtyy polkemaan kytkintä. Kun automaateissa on usein tarpeettoman leveä jarrupoljin, vasen jalka osuukin jarrulle ja seurauksena on yllättävä hätäjarrutus. Tämän kiusan oppii kuitenkin aika pian välttämään. Mielestäni tämä ei ole oleellinen riski.

Ohituksissa ei ole eroa, tehdään ne sitten talvella tai kesällä. Ehkä tärkein opeteltava asia on se, että kaasu pitää oppia painamaan aivan pohjaan, jotta kick-down-toiminto vaihtaisi pienemmälle. Valtaosassa autoista ajovaihde on välitetty niin harvaksi, että kiihtyvyys kevyesti kaasua painerttaessa jää turhan huonoksi. Mutta eihän siihen tarvita kuin kaasun painaminen lattiaan, niin sitten jo pärjää.

Lumessa tai sohjossa automaatti saattaa olla hankala, jos juuttunutta autoa yritetään irrottaa heijaamalla, se on melko vaivalloista. Mutta eipä sitä heijaamista näytä havaintojeni mukaan kovin moni osaavan tavallisellakaan vaihteistolla. Tämän asian merkitys korostuu lähinnä vanhojen automiesten tarinoissa, ei nykyaikainen etuvetoauto tuota kikkaa juurikaan tarvitse.

Se "snow" tai "winter" -painonappi on mielestäni aivan turha varuste. Se yleensä kytkee vaihteistoon päälle kakkosvaihteen, ja liikkeelle lähdetään momentinmuunninta luistattamalla. Ajatus tässä on, että liikkeellelähtö olisi näin pehmeämpi, mutta saman saa kyllä aikaan varovaisella kaasun painamisella.

Vakionopeussäädin sopii vallan erinomaisesti automaattiin, alussa niitä oli saatavanakin lähinnä vain niihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.