Kysymys:

Kun nuo nykymoottorit on nykyään suurin osa jakohihnalla nokkaa pyörittäviä, ja hihnahan tunnetusti voi napsahtaa poikki jo melko vähilläkin kilometreillä. Kysymys kuuluu, osuvatko venttiilit mäntiin hihnan hajotessa esimerkiksi VW:n tdi-moottoreissa, vai selviääkö hihnan katkettua pelkällä uuden hihnan vaihtamisella? - Janne

Tapio Ketonen:

Ikävä kyllä, jos jakopää menee sekaisin, venttiilit osuvat mäntiin aivan kaikissa dieselmoottoreissa. Dieselin korkea puristussuhde vaatii jättämään palotilan hyvin ahtaaksi. Kallista soppaa siis tulee. Sama vaiva kiusaa myös useimpia nykyisiä bensiinimoottoreita. Kun venttiilejä on paljon, ne on jouduttu asettamaan kahteen riviin ja vinoon. Tällöin avoimet venttiilit vaativat vielä enemmän tilaa kuin jos ne olisivat aivan pystysuorassa mäntiin nähden.

Tästä syystä jakohihnan kunnosta kannattaa todellakin pitää hyvää huolta. Eikä pelkästään hihnan. Uusissa autoissa, esimerkiksi Opeleissa ja Volkswageneissa (= Audi, Seat, Skoda) käytetään automaattikiristimiä jakohihnalla. Ne ovat tehtaalla kätevä ja nopea ratkaisu, mutta koska kiristys on koko ajan jousen varassa ja nokka-akseli aiheuttaa käyttöhihnaansa ja samalla myös kiristimeen melkoista värinää, jousi aikaa myöten väsyy. Jos se katkeaa, kiristin pääseekin löysälle, hammashihna hyppii hampaiden yli, jako menee sekaisin ja venttiilit iskevät mäntiin.

Siksi hihnaa vaihdettaessa pitää uusia myös kiristin. Korjaamot uusivat yleensä myös kiinteät ohjauspyörät, joskus jopa käyttöhammashihnapyörät. Remontille tuleekin sitten tällä keinolla hintaa oikein tonnikaupalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.