Kysymys:

Eikös asia ole niin, että nykyautoissa, joissa käyttövoimana on bensiini, polttoaineensyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa. Kuinka asia onkaan dieseleissä?
Entäpä kaasutinmoottorissa?

Onko kyseinen järjestelmä ollut käytössä mitenkin pitkään? Tietäisi nääs sitten muuttaa omia ajotapojaan.:-)

Tapio Ketonen:

Suihkutusmoottoreissa bensiinin syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa, mutta tietyn kierrosluvun alapuolella (usein 1500 r/min) syöttö kuitenkin kytkeytyy päälle. Ilman tätä hidas ajo ruuhkassa olisi perin hankalaa ja nykivää.

Kaasutinmoottorissa tuo olisi ollut aika hankala toteuttaa, olisi tarvittu magneettiventtiili sulkemaan tyhjäkäyntisuutin. Tosin se joissakin moottoreissa oli jo valmiiksi, esimerkkinä vanha VW Kupla. Venttiili oli kuitenkin vain estämässä jälkikäyntiä moottoria sammutettaessa. Sen käyttäminen moottorijarrutuksessa olisi tarvinnut aika lailla lisärakenteita,

Vanhoissakin dieseleissä syöttö katkeaa, jos moottori pyörii kovempaa kuin kaasupolkimen asento edellyttää.

Suomen oloissa moottorijarrutuksella ajetaan sittenkin varsin vähän, toisin on tilanne vuoristoisissa maissa. Meillä ei polttonesteen syötön katkaisu moottorijarrutuksen ajaksi tuo merkittäviä säästöjä. Monin verroin enemmän bensaa haaskaantuu helposti, jos kuljettaja ei osaakaan ennakoida liikennetilanteita ja joutuu turhaan kiihdyttämään tai jarruttamaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.