Kysymys:

Kerropa, kannattaisiko autooni, MB 300 TDT w 123 asennuttaa välijäähdytin, moottorin ja turbon kestävyyden lisäämiseksi, koska kuorimatan sitä raskaasti vetäessäni painavaa asuntovaunua. Autostani on mitattu ahtopaineet ja ne olivat 0.7. Mikä on tehtaan antama suositusarvo tai viiteväli?(Olen kuullut, että 0.7 olisi "alakantissa"?) Auttaisiko paineiden nosto tuomaan kaivattua lisäpuhtia ja mikä on sen varsinainen hyöty käytännössä? Aiheuttaako lisäongelmia ? Autoni on muuten teknisesti täysin kunnossa, eikä moottorissa ym. tekniikassa pitäisi olla sanomista. Mikä on pestävien ns. vapaavirtaussuodattimien käytännön hyöty tehojen suhteen?

Tapio Ketonen:

Ahtoilman jäähdyttimen asentaminen ei sinänsä lisää koneen kestävyyttä. Se mahdollistaa suuremman tehon ottamisen moottorista. Moottoriin saadaan enemmän palamiseen tarvittavaa happea sinänsä nostamatta ahtopainetta. Täysi hyöty tästä saadaan, kun samalla lisätään ruiskutusmäärää.

Mutta mutta...

Vanha mekaniikan vipusääntö sopii oikein hyvin tähänkin. Siis se vanha tuttu: "mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetetään". Moottorin rasitukset kasvavat ilman muuta aina, jos tehoa nostetaan.

Vähän olisin epäileväinen sen rakentelun kannattavuuden suhteen. Alkuperäisessä kunnossa oleva diesel ei pahastu siitä, että se joutuu tekemään täysiä. Jos nostat moottorin tehoa, tuskinpa pystyt kuormittamaan moottoria samalla tavalla kuin ennenkin, jokseenkin varmasti otat siitä ulos enemmän tehoa. Se rasittaa paikkoja enemmän.

Paljon fiksumpi kikka on käyttää autoa suutinremontissa. Eräs tuttava käytti juuri Mersuaan pajalla, ja siihen uusittiin suutinkärjet. Kulku parani oikein huomattavasti ja kulutus putosi toista litraa sadalla.

En löytänyt omista arkistoistamme tietoa ahtopaineesta, joten lähetin asiasta kysymyksen Vehoon. Sieltä tuli vastaus, jonka mukaan ahtopaine mitataan siten, että automaattivaihteiston vipu on
asennossa L, kaasu täysillä ja kierroksia 4000 r/min. Tällöin ahtopaineen pitäisi olla 0,7-0,8 bar. Autosi ahtopaine siis on kohdallaan.

Enpä usko, että vapaavirtaussuodatin nostaisi diesel-Mersun tehoa, etenkään turboahdetun. Viritetty vapasti hengittävä bensakone olisi eri juttu. Niissähän on usein nostettu kierroksia, ja silloin imuilman virtausnopeus saattaa kasvaa vakioputsarille liian suureksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.