Kysymys:

Huomasin tässä mielenkiintoisen asian -01 mallisesta Nissan Almerastani (1.5 bensa). Kun laittaa kytkimen pohjaan vauhdissa ja laittaa minkä tahansa vaihteen silmään, kierrokset nousevat 1500:n tuntumaan. Jos vaihteen taas laittaa vapaalle, kierrokset palautuvat tyhjäkäynti lukemiin. Onkos tällainen yleistä muissakin autoissa?

Olen myöskin ihmetellyt sitä seikkaa, että jos kerran moottorijarrutuksen aikana bensaa ei syötetä moottoriin lainkaan, niin joskus hidastuminen tuntuu kyllä niin vähäiseltä, että epäilen että ruiskitaanko sinne sittenkin hiukan bensaa.

Vaikuttaako muuten tehdasarvoa 300rpm korkeampi tyhjäkäyntinopeus mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntikulutukseen?

Tapio Ketonen:

Tuo 1500 kierrosta on sellainen yleinen rajanopeus sille, että siihen saakka moottori ei saa moottorijarrutuksessa bensaa, Tätä pienemmillä nopeuksilla suihkutus toimii.

Mutta tuo ilmiö vaikuttaa yllättävältä. Ilmeisesti ohjausjärjestelmä tunnistaa, että vaihde on päällä ja pyrkii tällöin pitämään kierrokset päällä. Täytyypä kokeilla jollain muullakin autolla, tapahtuuko tuo sama ilmiö.

Jos tarkoitat, että auton tyhjäkäyntikierrokset ovat 300 kierrosta normaalia suuremmat, niin kulutushan nousee, mutta oleellista on se, että miksi kierrokset ovat koholla. Asia pitäisi kyllä tutkia, voihan olla, että kaasuläppä ei sulkeudukaan riittävästi tai moottori saa muuten liikaa ilmaa. Tällöin ohjausjärjestelmä antaa myös enemmän bensaa, jotta seossuhde säilyisi oikeana. Käväisepä korjaamolla, autossahan on vielä takuu voimassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.