Kysymys:

Ostin -91 mallisen auton yksityiseltä ja kävi kuten vähän pelkäsinkin. Kun auto nostettiin 1. kertaa ylös huomasin pohjan olevan varsin ruosteessa (auto on muilta pelleiltään erittäin siisti). Näyttää siltä, että pohjaa ei ole koskaan suojattu mitenkään mutta onko enää mitään tehtävissä pohjan pelastamiseksi? Rahaa ei viitsisi käyttää liikaa, koska ei autokaan ole kovin arvokas. 1. autoni oli myös samaa merkkiä, jonka kulku loppui kun kuskin penkki putosi lattian läpi...

Tapio Ketonen:

Riippuu tietenkin siitä, millasia vaurioita pohjassa on, kannattaako tai voiko sinne tehdä jotakin järkevästi. Jos alustassa on vain ruostereikiä, ne on viisainta korjata aivan kunnolla. Tällä tarkoitan sitä, että ruostunut osa leikataan pois, tilalle hitsataan uutta ja koko homma käsitelään ruosteenestoaineella. Mutta jos alustan reikiä on paikkailtu sillä valitettavan yleisellä tavalla, että reiät ja ruosteiset pellit on haudattu siihen vain päälle hitsattujen peltipaikkojen alle, eikä oko hommalle ole tehty yhtään mitään, tilanne on aika toivoton.

Kunnolla tehty ruostekorjaus on työläämpi ja siis myös kalliimpi, mutta näin korjattu osa kestääkin sitten vuosikausia. Ruosteen päälle räitty pelti ruostuu taas puhki viimeistään parissa vuodessa. Kaiken kukkuraksi tällaisen "korjauksen" jäljiltä korjaaminen on niin hankalaa, että ammattilaiset eivät yleensä edes isosta rahasta suostu siihen ryhtymään.

Tällaiset korjaukset ovat tyypillisiä hämärille jobbareille. Heille on tärkeintä saada auto vain mahdollisimman halvalla katsastuksestya läpi ja kiireesti myytyä, ei merkitse mitään, jos auto sitten vuoden päästä onkin jo aivan mahdoton korjata.

Jos ruostetta on vähän kaikkialla ja pohja on ajettu kiville, vähän kuten siinä meidän Mazdassamme, tilanne on kyllä aika toivoton. Siltikin mielestäni ainoa järkevä tapa korjata on tehdä homma asiallisesti. Asiallinen korjaaminen taas edellyttää vanhojen perskojen poistamista ja uuden pellin hitsaamista tilalle uus

En ole lakimies enkä ole asiaa sellaiselta edes kysynyt, mutta vähän pahaa pelkään, että jos autoon on tehty epäasiallisia korjauksia ja ostaja alkaa niiden perusteella syyttää petoksesta, myyjä on lakituvassa aika heikoilla. Vahingon kiertämään laittamisellakin on siis riskinsä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.