Kysymys:

kävipä näin. Ajattelin laittaa vähän tuninkia autooni joka on Nissan Almera vm 02. Suunittelin että ensiksi laitan valkopohjaiset mittarin taustat autoon no mikäs siinä otin mittariston irti ei siinä mitään sain ne pohjat myös pois ja jätin koko roskan kotiin odottamaan niitä vlkoisia pohjia.

Aamulla kun tulin töistä niin ihmettelin kun radio pimeni sitten pyyhkimet eivät toimineet kunnolla ja valot olivat heikot. Lopulta kun pääsin parkkipaikalle niin kokeilin käynnistää auton uudestaan mutta eipä lähtenytkään käyntiin. No päättelin että kun ei ole siä mittaristoa kiinni niin se johtuu siitä niinkuin johtuikin yllätys oli kun laitoin mittarin kiinni ja auton käyntiin niin koko mittaristo sekosi.

Viisarit eivät näyttäneet enään oikein siten moottorinvikavalo syttyi eikun Autokeskukseen siellä todettiin että mittaristolle ei voi tehdä mitään ja takuu ei korvaa koska olin ottanut se itse pois. Ei muuta kun piti tilata uusi hintaan 527 euroa. Onko nyky autot näin riippuvaisia mittaristosta? Kun ei sähkö häviää autosta? Nyt odotellaan sitä uutta mittaria tyhmä olin kun en laittanut sitä heti kiinni kun olin ottanut pohjat pois.

Tapio Ketonen:

Joo, kyllä ne ovat todella kranttuja. Autojen sähköjärjestelmät ovat niin monimutkaisia, että tulee aika lailla halvemmaksi olla tekemättä itse mitään muutoksia. Kannattaa ainakin kysyä ensiksi. Ja suuntaus on selvä: autoista on tulossa entistä hankalampia.

Suuri osa perinteisistä toiminnoista tapahtuu nykyisin jonkinlaisen prosessorin eli tietokoneen ohjaamina. Jos joitakin järjestelmien osia irrotetaan, se saattaa saada koko systeemin sekaisin. Ja jos todella jokin elektroniikkakomponentti rikkoutuu, niin sellaisia pirunnyrkkejähän ne ovat, että viallisen osan löytäminen tai uusiminen on mahdotonta.

Eräällä kurssilla kerrottiin tapauksesta, jossa uudempaa Saab 900:aa oli oiottu kolarin jäljiltä. Tätä varten autosta oli poistettu mm. turvavyöt. Niiden pyrotekninen kiristinjärjestelmä tempaa kolarin sattuessa vyön kireälle.

Peltitöiden valmistuttua auto piti siirtää maalaamolle. Koska maalaamo oli tien toisella puolella, auto päätettiin siirtää ajamalla. Ei muuta kuin akku kiinni ja käynnistämään. Mutta eipä tuo käynnistynytkään, ei silloin eikä myöhemmin. Kävi ilmi, että keskuselektroniikkayksikkö oli kärähtänyt. Turvavöiden kiristimien impulssijohtimiin olisi pitänyt kytkeä pienet vastukset, silloin yli 900 euron hintainen yksikkö olisi säilynyt ehjänä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.