Kysymys:

autolehdet,Tuulilasi ja TM ovat painottaneet ruostesuojauksen tärkeyttä myös uusissa autoissa.Katsastusaseman päällikkö sanoi paikallislehdessä ettei suojaus välttämättä auta uusissa autoissa ja että siitä voi olla jopa haittaa.mikä on totuus asiassa?

Tapio Ketonen:

Niin, haittaa siitä voi olla ainakin pitkän ajan kuluessa uusien autojen myynnille. Vakavasti ottaen haittaa voi tietenkin aiheutua siitä, jos suojaustyö tehdään huonosti ja väärin.

Mahdolliset haitat rajoittuvat mielestäni työvirheisiin. Sellaisena pidän myös SFS-normin mukaisesti suoritettua ovikoteloiden ruiskutusta, normihan edellyttää, että ainetta ruiskutetaan kaikkiin kotelotiloihin ikkunalinjan korkeudelle saakka. Tämä aiheuttaa nykyisissä paljon tekniikkaa sisältävissä ovissa helposti hankalia vikoja. Lukkoihin, ikkunannostimiin tai kaiuttimiin ruosteenestoainetta ei saisi päästä lainkaan.

Myös aineiden ruiskutusmäärissä pitäisi noudattaa kohtuutta. Riittää, että ainetta ruiskutetaan peittävä kerros. Tähän riittää erittäin ohut kalvo. Liika ruiskutus tukkii valumareikiä ja tekee muutakin haittaa.

Myös ruiskutusta varten porattavat reiät ovat ongelma, koska rikotusta maalipinnasta ruoste lähtee helposti alkuun. Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole mikään todellinen ongelma.

Eli: uusi auto kannattaa mielestäni viedä ruosteenestokäsittelyyn vuoden sisällä käyttöönotosta. Jo yksikin käsittely lisää sen käyttöikää merkittävästi. Myös korin turvarakenteet säilyttävät pitempään suunnitellut autossa olijoita suojaavat ominaisuutensa, jos ruostuminen ei pääse heikentämään niitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.