Kysymys:

Miksei uusissa automalleissa ole ESP:tä saatavana dieselmoottorin yhteyteen, vaikka mallisarjan bensiinimoottorien yhteydessä se on jopa vakiovarusteena?

Onko ESP:n vaatimat moottoria ohjaavat järjestelmät (mm. väännönrajoitin) sitten vaikeampia rakentaa dieselmoottoriin?

Tapio Ketonen:

Tilanne vaihtelee. Joillakin merkeillä sen saa, joillakin ei. Esimerkiksi A-Mersussa se on myös dieseleissä.

Koska nykyisin kaikilla on jo käytössä elektroninen ohjaus myös dieselruiskutuksessa, ei moottorin tehon hillitseminen ole hankalaa. Paremminkin bensakoneiden yhteydessä se on hankalampaa, koska niissä käytetään vielä paljon mekaanista yhteyttä kaasupolkimen ja -läpän välillä.

ESP toimii siten, että korin kiertoliikkeen tunnistava anturi reagoi liian voimakkaaseen kiertymisliikkeeseen ja ohjaa jonkin pyörän jarrun toimintaa. Esimerkiksi takapyöräluisto oikaistaan jarruttamalla ulkokaarteen puoleista etupyörää. Samalla yleensä tulee mukaan luistonestojärjestelmä, josta käytetään useita eri lyhenteitä, ASR on eräs niistä. Nimenomaan se kaipaa tuota tehonsäätelyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.