Kysymys:

Kerropa, mitä haittaa on (?) siitä, ettei Astra 1,8:ni
TCR-luistonestojärjestelmää olekaan poiskytkettävissä, mikä myyjällekin vuosi sitten oli yllätys. Onko tosi, että ääritilanteessa, esim. hankeen juuttumisessa
ko. järjestelmästä voi olla enemmän haittaa, kuin hyötyä? Entä mikä hyöty itse systeemistä sitten on ajossa? En ole havainnut juuri mitään eroa entisiin, joista se puuttuu?
(TCR voi olla väärin muistettu lyhenne, mutta asian tiedät.)

Tapio Ketonen:

Kyllä lumihangessa luistonesto saattaa olla hankala. Se vie tehot koneesta, ja jossakin tilanteessa liikkeellepääsy voi olla hankalampaa kuin ilman luiston- eli sutimisenestoa.

Ajossa vetoluistonestosta on pelkästään hyötyä. Etuvetoisessa tärkein hyöty on parempi liikkeellelähtökyky liukkaalta alustalta. Liiasta kaasuttamisesta aiheutuva etupyöräluisto ei ole välttämättä kovin vaarallinen ilmiö, jos kuskilla on edes hiukankin tolkkua hellätä kaasua. Kokenut kuljettaja ei mielestäni tarvitse luistonestoa etuvetoisessa.

Takavetoisessa luistonesto sen sijaan on mielestäni elintärkeä. Liikkeellelähdössä se auttaa oleellisesti, mutta tärkeintä on, että luistoneston ansiosta tehokaskaan takavetoinen ei karkaa yllättävään ja vaaralliseen takapyöräluistoon. Takapyöräluisto on vaarallinen ilmiö, koska jos auto suistuu tieltä, se lähtee kylki edellä. Kyljessä on paljon vähemmän ruttausvaraa kuin keulassa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.