Kysymys:

Kerropa, mistä johtuu, kun vaihdoin autooni, Saab 900 i 16v -89, talvirenkaat -95 vuonna tehdyistä Dunlop SP Arctic M3:sta vähän käytettyihin Nokian HKPLT 1:siin (-98 vuonna tehtyihin), niin auton suuntavakaus yli 80 km/h nopeuksilla katosi täysin.

Tuntuu kuin keula menisi suoraan, mutta "perä ei seuraa", vaan vaappuu puolelta toiselle. Vanhoilla talvirenkailla eikä kesäpyörillä ole ollut mitään ongelmia.

Uskoakseni autoni alusta on kunnossa, iskunvaimentimet ovat uudet (Konit, joita on hieman kiristetty).

Kokeilin eri rengaspaineita, ja huomasin, että kovilla paineilla ongelma vähenee, mutta ei poistu kokonaan. Tällä hetkellä eturenkaissa on 2,5bar ja takana 2,6bar. Tuntuu aika hurjilta paineilta yksin ajellessa.

Onko vain niin, että Nokialainen ei sovi Saabiin?

Tapio Ketonen:

Et kerro renkaittesi poikkileikkaussuhteesta ja koosta. Jos edelliset renkaasi olivat esimerkiksi 60-sarjaa ja uudet 80-sarjaa (esim. 165R15), niin uudet ovat varmasti aika lailla veltommat.

Hakkapeliitta on suunniteltu nimenomaan lumisen kelin renkaaksi, ja jotta pito lumella olisi paras mahdollinen, rengas ei saa ohjautua liian terävästi.

Paineiden nostaminen tekee renkaat tanakammin käyttäytyviksi, joten se parantaa auton ajokäytöstä. Autosta tulee myös hieman kovempi, mitään muuta haittaa kovista paineista ei ole. Esimerkiksi renkaat eivät paineiden takia kulu yhtään enempää keskeltä, kuten jossakin virheellisesti väitetään.

Jos haluat parempaa pitoa lumikelillä, pudota paineita hieman. Veltompi käytös on se hinta, joka on maksettava paremmasta sivupidosta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.