Kysymys:

Kerropa, jos ostan sittenkin SAAB 96:n vm. 76, jolla on ajettu n. 200 tkm, ja joka on ajokunnossa, että paljollako joudun autoa korjailemaan suurinpiirtein?

Tapio Ketonen:

Tuota on täysin mahdotonta ennustaa näin autoa näkemättä. Auton tarkalla tutkimisella Saabit hyvin tunteva asiantuntija voisi tuon arvion tehdä.

Yritäpä saada avuksesi joku monttööri, joka on perehtynyt Saabin salaisuuksiin. Korin kunnon arviointi nyt vielä sujunee aika monelta, mutta vapaakytkimen ja vaihteiston kunnon osaa arvioida vain niihin perehtynyt.

Saab 96:issa kävi usein niin, että vapaakytkin alkoi lipsahdella, koska sen rullille kului sopivat kolot, eivätkä ne päässeet enää kiilautumaan oikeihin paikkoihin eli kehän ja vinojen liukupintojensa väliin. Kun sitten vaivan pikaparannuksena vapaakytkin kytkettiin kiinteäksi, ensinnäkin kiinteän kytkennän sakarat pettivät aikaa myöten, koska niitä ei ollut suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä. Niin ikään alunperin kaksitahtiselle suunnitellun vaihteiston laakerointi ei tykännytkään moottorijarrutuksen aikaansaamista kuormitusvaihteluista, ja laakerointi alkoi pettää.

Korjauskustannukset riippuvat kovin paljon siitä, miten edullisesti onnistut löytämään osia. Purkamoissakaan ei välttämättä enää ole kovin paljon näitä Saabeja, koska auto alkaa olla ns. mennen talven lumia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.