Kysymys:

Omistan Peugeot 306 2.0 8v:n, vuosimalli -95. Auto alkoi vuotaa jäähdytinnestettä kannen tiivisteestä 80 tkm:n kohdalla. Kansi koneistettiin ja tiiviste vaihdettiin merkkiliikkeessä Heinolassa, kun kilometrejä oli noin 90000. Nyt on kilometrejä takana 97 tuhatta, ja yhä pissii alleen, joskin aiempaa vähemmän ja kylmällä ilmalla. Öljyä ei ole vuotanut eikä vuoda nytkään. Kysyin merkkiliikkesstä, että mitäs tehdään. Sanoivat, että kyseistä tyyppivikaa on esiintynyt ja ettei nyt voi tehdä muuta kuin tarkistaa kannen pulttien kireys. Vika on harmillinen muuten mukavassa ja hyvin toimivassa autossa. Mitä sanotte?
Terveisin: Antti Ritvonen, Jyväskylä

Tapio Ketonen:

Oikeastaan tämän kysymyksen paikka on Tuulilasin nettisivuilla kohdassa Klubi/ auton huolto tai käytetyt autot. Alue on tarkoitettu juuri tällaisille kysymyksille, joiden esittäjä haluaa muiden käyttäjien kokemuksia ja vinkkejä. Varsinkin autojen tyyppiviat on asia, josta haluaisimme informaation olevan tuolla alueella.

Kysyjä on merkkikorjaamolla kuullut, että hänen autossaan on harmillinen "tyyppivika". Valitettavasti Suomessa ei ole olemassa rekisteriä uusien eikä käytettyjen autojen tyyppivioista. Se olisi oiva apu auton ostajalle - jopa merkkiliikkeille itselleenkin. Suomen Autokatsastuksen tilastomateriaali katsastuksessa havaituista vioista ei kerro kaikkea erilaisista automallien vioista, niin hyvä asia kuin tuo tieto onkin. Huomion kohteeksi tulevat vain ensisijaisesti liikenneturvallisuutta alentavat viat. Useimmat autoilijat vielä nykyisinkin tarkistavat autonsa ennen katsastukseen menoa. Jos vakavia vikoja esiintyy, ne korjataan, eivätkä viat siksi tule aivan oikeassa laajuudessaan esiin katsastustilastoissa.

Käymme aika ajoin tutkailemassa keskustelupalstoilla olevia kysymyksiä ja kävijöiden antamia vastauksia.Tuulilasin asiantuntijoiden käsityksiä voi siksi olla sielläkin (kuten voitte itse huomata).

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.