Kysymys:

Kerropa, miksi uusissa Opelin bensakoneissa jakohihna pyörittää myös vesipumppua? Jos pumpun laakeri vioittuu, hihna katkeaa ja moottori särkyy. tehdashan on lyhentänyt hihnan vaihtovälin 4v/60 tkm (ilmoittamatta omistajille!!) alkuperäisestä 6v/120 tkm:stä,mutta ei taida tähän auttaa sekään.
Kuka muuten on vastuussa, jos esim. ohitustilanteessa hihna katkeaa ja tulee henkilö- ja omaisuusvahinkoja moottorin särkymisen lisäksi??

Tapio Ketonen:

Ei tuo ole mikään uusi ilmiö, Opelin bensakoneissa vesipumppu on pyörinyt jakohihnalla jo 70-luvulta lähtien. Jakohihnaa vaihdettaessa vesipumpun laakerin kunto on aika helppo tarkastaa. Jos laakerissa on välystä, se on merkki siitä, että vaihtamisen aika alkaa olla käsillä.

Olen kysyjän kanssa samaa mieltä, että jakohihnan huoltovälin muuttaminen asiakkaille tiedottamatta on aika törkeää toimintaa. Periaatteessa tietenkin on niin, että jos jakohihna pettää alkuperäisen 6 vuotta tai 120.000 km aikana, niin autossa on kuluttajansuojalaissa tarkoitettu piilevä vika, josta myyjä on vastuussa. Autoahan on hoidettu maahantuojan antamien ohjeiden mukaisesti.

Suomen lakihan ei millään lailla rajaa ajallisesti myyjän vastuuta. Olisi eri juttu, jos maahantuoja olisi todistettavasti ilmoittanut auton omistajalle käyttö- ja huolto-ohjeissa tapahtuneesta muutoksesta. Asiaan olisi kiinnostavaa saada Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisu.

Jakohihnaviat ovat olleet Opeleissa ikävän yleisiä, mutta niiden syynä ei ainakaan aikaisemmin ole ollut vesipumppu vaan hihnan liian heikko mitoitus. Uudempien eli kahdella nokka-akselilla varustettujen moottorien kohdalla on lisänä ollut sama ongelma kuin Volkswageneissa, eli hihna on varustettu automaattikiristimellä. Koska nokka-akselin pyörimisliike aikaansaa värähtelyjä, automaattikiristimen jousi saattaa väsymisen takia murtua. Tällöin kiristin meneekin löysälle, hammashihna hyppää hampailtaan ja soppa on valmis.

Kuulin kyllä tuossa hiljattain sellasen tarinan, että jonkun Astrasta oliautomaattikiristimeen tullut jotenkin sellainen vika, että hammashihna meni liian kireälle. Se sai vesipumpun laakeroinnin vinkumaan pahasti. No, onneksi käyttäjä ymmärsi jättää auton niille sijoilleen ja hinautti sen korjaamolle. Jako oli jo menneyt hieman pieleen, mutta venttiilit eivät vielä olleet osuneet mäntiin.

Jos moottorin särkymisestä kesken ohituksen aiheutuu kolari, kyllä syyllinen minun mielestäni on vain ja ainoastaan kuljettaja. Tieliikennelain 23. pykälä toteaa mm. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Mielestäni moottorin vedon lakkaaminen ei ole aivan mahdotonta, joten kyllä ajossa siihen pitää varautua esimerkiks siten, että ohituksia ei vedetä aivan viimeisen päälle tiukoiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.