Kysymys:

Kerropa, josko tulin pissatetuksi ostaessani uuden Astra 1,8 16V Edition 2000 mallin 10.11.2000 vuoden 2001 mallina, kuten myyjä tuolloin (tilaukseni mukaisesti) kauppakirjan syrjään raapusti? Onko laillista (toki kai myyjäliikkeen kirjan- pitoedun mukaista, että käyttöönottopäiväksi merkittiin 30.10.2000, vaikka sain puhelintiedon tilaamani auton (vm. 2001!) saapumisesta vasta 7.11.00 la lunastin sen 10.11.00? Entä oliko (mielestäni oli) merkkiliikkellä tuolloin tieto hinnan laskusta (ns. nettohinta), minkä takia maksoin mielestäni 13000 mk liikaa. Liike tosin vakuutti, etten kärsinyt, koska vaihdokistani kuulemma sain vastaavasti enemmän...entäs sitten nykyiseni tuleva vaihtoarvo? Todellisen hinnan vai " netin" mukaanko? Kerroinpa tuolloin vielä todellisen tahtoni olevan Zafira, ollen se tuolloin juuri 10000-15000 liian hintava minulle. (Toisaalta: tiedän, ettei edes KETONEN uskalla asiaani julkisesti kommentoida merkkiliikkeen vihoja peljäten?)

Tapio Ketonen:

Tämä vastaus ei jostakin syystä ollut aikanaan mennyt systeemistä läpi, vaikka meillä se oli tehty jo noin kaksi viikkoa sitten. Laitoin koko homman uudelleen, josko nyt näkyisi.

Täytyy sanoa, että en tunne vuosimallien 2000 ja 2001 eroja. Yleensähän tehtaan mallivuosi vaihtuu tehtaan kesälomien aikana eli elokuussa.

Käytöönottopaiväksi merkitään se päivä, jolloin auto on ilmoitettu ajoneuvorekisteriin käyttöön otettavaksi. Syy todellista luovutuspäivää aikaisemmalle päivälle kirjaamiseen voisi olla ollut myyjäliikkeen pyrkimys saada enemmän kauppoja kirjatuksi lokakuulle, kaipa heille on siitä etua ollut. Mutta eipä muutamalla päivällä ole käytännön merkitystä. Sen verran tuo lienee vaikuttanut, että ajoneuvovero on autosta jouduttu maksamaan myös lokakuun osalta. Asiasta olisi kyllä ollut syytä kysellä siinä vaiheessa kun rahat olivat vielä omassa plakkarissa.

Nettohinnoittelusta liikkeellä tuskin on vielä tuossa vaiheessa ollut tietoa, koska asia julkistettiin vasta aivan joulun alla. Vaihtotilanteessa etu lienee ollut pienempi, koska nettohinnoittelulla nimenomaan pyrittiin vaihtoautojen hyvityshintojen laskuun. Mutta on vaikea näin kaukaa arvioida, miten kaupassa loppujen lopuksi kävi, eli lirautettiinko silmään vai ei.

Nykyisen auton vaihtoarvosta on vaikea sanoa mitään, mutta vaihtaminen ei kannata noin lyhyen käytön jälkeen. Auton arvo laskee alkuvaiheessa nopeimmin, myöhemmin laskuvauhti tasaantuu.Autosi tulevasta hyvityshinnasta, joka määräytyy jonakin tulevaisuuden päivänä käytettyjen autojen mnarkkinoilla sen päivän kurssien mukaan, ei kukaan voi sanoa mitään varmaa.

Ihmettelen suuresti automyyjää, jolla on sellainen kristallipallo, josta selviää autoveron muutos, käytettyjen tuontiautojen tulevat hinnat ja vaikutukset markkinoihin. Esimerkiksi rahoitusyhtiöt olisivat tällaisesta selvännäkijästä kovin kiinnostuneita. Ne kun leasing-hinnoissaan joutuvat varautumaan käytettyjen autojen tuleviin arvoihin 2-3 vuotta tästä eteenpäin.

Lopuksi kommenttiisi merkkiliikkeen vihoista. Pidän sitä omituisena. Mitä merkitystä on sillä, vihaavatko merkkiliikkeet (= ilmeisesti merkkiliikkeiden omistajat ja johtajat) jotakuta vaiko eivät? Ja miksi niitä vihoja pitäisi peljätä?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.