Kysymys:

Kerropa,miksi takaveto volvoissa laskee arvo nopeasti esim:malli 960 uutena 380000mk vm 95 ja tänä päivänä liikkeissä jotakin 109000mk laatu on mielestäni mercedeksen tasoa.850-malli on kalliimpi,mutta pellit eivät kestä yhtään pitempään kuin 740/760 autoissa.

Tapio Ketonen:

Auton arvon aleneminen on moniaineksinen ilmiö. Auton todellinen laatu ei aina vastaa markkinoilla vallitsevia käsityksiä. Jos jollakin automerkillä, sen mallisarjalla tai tietyllä tyypillä on tavanomaisesta poikkeva maine, tuon autotyypin maine vaikuttaa hintaan. Niinpä autot, joiden imago ei ole kovin korkea, ovat usein käytettynä suhteessa edullisempia kuin ne automallit, joiden haluttavuusarvo uutena on suuri.

Volvo on SUomen haluttavin automerkki, kun arvioitsijoina ovat max 8 vuotta vanhojen autojen omistajat. Japanilaismerkkien haluttavuus on suurempi käytettynä kuin uutena, kun merkkejä verrataan eurooppalaismerkkeihin.

Volvo 960 oli pitkään Volvon lippulaiva. Myyntimäärät olivat kuitenkin paljon pienempiä kuin 850-mallisarjalla. Lisäksi 850-mallisarjalla on etu, joka liittyy turvallisuuteen - etuveto. Takavetoautojen (joita enää on hyvin harva merkki) turvallisuutta talviolosuhteissa petrataan nykyisin olennaisesti luistonestojärjstelmillä, 4-vedolla jne.

Käytettyä autoa hankkiva toimii myös mielikuvien ohjaamana. Edustusluokan käytetyn auton ostaja pääsee nauttimaan uuden auton imagosta usein pitempään kuin pienempien autojen ostaja. Korimallien muutokset tapahtuvat hitaammin, ja ne ovat usein olleet vähäisempiä kuin pienemmissä autoissa.

850-mallisarja on muotoilultaan paljon lähempänä S/V 70-mallisarjaa kuin 960, joka taas muistuttaa melkoisesti 740-760-mallisarjoja. Näin ollen 960 antaa vanhemman vaikutelman autosta kuin 850. Luulisin, että siinä on osasyy kysyntään, ja sitä kautta autojen hintoihin käytettynä.

Koko isojen Volvojen malliston hintataso ohjautuu eniten myydyn 850-mallisarjan kautta. Vaikka 960 olisi ollut tuntuvasti kalliimpi uutena, kaikkien isojen käytettyjen Volvojen hintatason määrää voimakkaimmin 800-sarjan markkinahintataso. Uutena autoissa ollut tuntuva hintaero ei voi säilyä markkamääräisenä samana kun autot vanhenevat. Tästä seuraa, että 960 muuttuu suhteellisesti edullisemmaksi autoksi kuin 850. Lisäksi on huomattava, että aniharvoilla autojen ostajilla on täsmätietoa eri mallisarjoista (niiden tekniosistä ominaisuuksista, kestävyydestä, ruostumisesta jne). Ole siis tyytyväinen siitä, että saat luotettavammaksi arvioimasi 960-mallisarjan edullisemmin.

Jos oma käsityksesi "vääristä hinnoista" leviäsi laajasti markkinoille, hintaero alkaisi kasvaa mallisarjojen välillä sitenb, että 960 kallistuisi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.