Kysymys:

Kerropa,miten Skoda 1.9Dieselissä lämpö riittää talvella.Entä onko joitain hyviä ja halpoja keinoja tehostaa lämpiämistä?

Tapio Ketonen:

Suoraruiskutusdieseleillä lämpeneminen on ongelma talvella. Lyhyessä kaupunkiajossa hukkalämpöä syntyy niukasti. Skoda tuskin on lämpenemisen suhteen muita VW-konsernin tuottteita heikompi tai parempi.

Monissa dieselautoissa on vakiona polttonesteellä toimiva lisälämmitin, joka syttyy käynnistettäessä moottori. Tällainen muutaman kilowatin tehoinen lämmitin auttaa moottoria saavuttamaan riittävän korkean lämpötilan nopeammin.

Hyviä ja halpoja keinoja ei juuri ole. Maskisuojusten käyttö vähentää moottorin seinämien läpi tapahtuvaa lämmön karkaamista, mutta turvallisuussyistä moottoritilan ilmankiertoa ei voida tukkia kokonaan. Kokreammassa lämpötilassa avautuvan termostaatin asentaminenkaan ei välttämättä autoa, sillä usein lämmityslaitteen kenno riittää jäähdyttämään moottoria niin hyvin, ettei termostaatin avautumislämpötilaa saavuteta lainkaan.

Mutta: Eihän dieseliä kannata hankkiakaan lyhyitä pätkäajoja ja pientä käyttöä varten. Matka-asossa taas lämpö ei ole ongelma, koska maantienopeuksissa tehoa tarvitaan niin paljon, että lämpöä riittää paitsi sisätiloihin myös harakoille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.