Kysymys:

Kerropa, Miten kannattaisi toimia kun olen ostamassa uusia talvirenkaita
(Hakkapeliitta 2) ja samalla haluaisin pienentää talvirenkaan leveyttä
koska mielestäni edelliset renkaat 195/65/14" olivat aivan
onnettomat "luistimet" takavetoisessa 80-luvun lopulla valmistuneessa
autossani. Leveydeksi olen ajatellut 175mm mutta mikä profiiliksi? (65 vai 70?) entä
minkä levyiselle vanteelle tulisi kyseinen rengas asentaa? Lisäksi kiinnostaisi tietää
renkaan profiilin vaikutuksesta renkaan käytökseen. Olisikohan talvirengastestin tulokset
enää samat jos olisi käytetty eri profiilisuhdetta? Miten profiilisuhteen suurentaminen
vaikuttaa renkaan käytökseen? Näin maallikkona voisi kuvittella renkaan profiilisuhteen
nostamisen vaikuttavan renkaan pidon menettämisen hetkeen sitä "pehmentäväksi" ts.
auto ei lähde niin "terävästi" luisuun mitä ainakin henk. koht. pidän tärkeämpänä
ominaisuutena kuin renkaan raakaa sivuttais-/pitkittäis pitoa.

Tapio Ketonen:

Korkeampi rengasprofiili todellakin sopii paremmin talvikäyttöön. Rengas ei ohjaudu yhtä terävästi kuin matalaprofiilinen, ja se irtoaa tästä syystä luistoon hieman vaikeammin. Myös luiston alku on rauhallisempi ja helpompi hallita. Kapeampi rengas antaa yleensä lumella paremman sivupidon, esimerkiksi ralliautojen talvi- ja sorarenkaat ovat hyvinkin kapeita ja korkeaprofiilisia.

Et kerro, mikä auto on kyseessä, mutta tuon käyttämäsi rengaskoon vastinkokoja ovat 14-tuumaisina 155/80R14 ja 175/70R14. Jos autoon voi asentaa 13-tuumaiset vanteet, kysymykseen tulevat myös koot 175R13 tai 195/70R13, joskin ne ovat aika harvinaisia ja siksi mahdollisesti kalliita.

155-milliselle suositellaan 4,5- tai 5-tuumaista vannetta. 175/70-rengas suositellaan asennettavaksi 5- tai 5,5-tuumaiselle. 195/65-renkailla vanteen pitäisi olla 6- tai 6,5-tuumainen. Rengasalan raamattu, STRO:n rengasnormikirja sallii puolen tuuman heiton suositelluista leveyksistä alas- tai ylöspäin.

Rengastestien tulokset pätevät vain testatulle rengaskoolle ja profiilille. Renkaiden runkorakenne on eri profiileilla erilainen, joskin valmistajat pyrkivät tekemään renkaista suunnilleen samoin käyttäytyviä rengaskoosta riippumatta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.