Kysymys:

Kerropa,minulle pari asiaa. Minulla -97 mallinen Toyota Corolla 1.6 koneella. Minua kiinnostaisi koneen pieni piristys. Tarkoitus olisi että moottori kestäisi vielä tämänkin jälkeen päivittäisessä käytössä. Tavoitteena olisi noin 30-40 hv tehonlisäys, jos mahdollista. Olen ajatellut, ilmanputsarin vaihtoa, teholastua, uutta kiertokankea ja suuremman pakoputkiston asennusta. Miltä se kuulostaa? Mitä katsastusasema sanoo edellisestä? Entä katalysaattori? Kiitokset jo etukäteen.

Tapio Ketonen:

Ohhoh, etpä paljoa tavoittelekaan! Jos tuossa onnistut, saatat hyvinkin tarvita sitä uutta kiertokankea, jos vaikka vanha sattuu tulemaan koneen kyljestä ulkomaailmaa kurkistamaan!

Tuollaisia tehonlisäyksiä on aika vaikea saada ilman todella perinpohjaisia muutoksia. Lisäys on jo niin suuri, että jopa auton katsastaminen saattaisi tuottaa vaikeuksia. Teholastulla ehkä saattaisi huipputehoa löytyä jonkin verran lisää, mutta tuskin noin paljon. Sitäpaitsi käytännössä käytettävissä oleva teho ei välttämättä tuosta juurikaan kasvaisi.

Tuota kysymystä kiertokangesta en ymmärrä. Mistä oikein on kysymys? Ilmanputsarin ja pakoputkiston väljentäminen voi tuoda muutaman hevosvoiman lisää.

Katsastusasemat ovat olemassa juuri sitä varten, että sieltä voi käydä kysymässä tällaisia asioita. Hehän sen leiman paperiin lyövät tai jättävät lyömättä.

Katalysaattori ja ylipäänsä päästöt ovat nykyautojen virittelylle se pahin ongelma. Potkua tulee lisää, jos bensaa syötetään kohtuullisessa määrin liikaa koneeseen, mutta tällöin katalysaattori ei tykkää hyvää. Lisäksi viritys muuttaa moottorin päästöarvoja, joten autosta tulee laiton.

Kaikkiaan auton moottoria ei enää voi laillisesti virittää kuin virallisesti hyväksyttyjen virityssarjojen avulla. Jos sarjalla on saksalainen TÜV-hyväksyntä, se tarkoittaa, että ohjeiden mukaisesti asennettuna auto täyttää ko. sarjalla varustettuna voimassa olevat tekniset vaatimukset. Meillä on vielä toistaiseksi näitä asioita katsottu sormien läpi, mutta koko ajan suhtautuminen kiristyy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.