Kysymys:

Kerropa, mikä on uusien autojen kohdalla tilanne, täytyykö niille nykypäivänä suorittaa sisäänajo? Monet autokauppiaat kun sanovat että auto on jo valmiiksi sisäänajettu, eli siitä vaan normaalia ajoa alusta alkaen.
Mikä on yleensäkin tärkein hyöty mikä sisäänajosta saadaan, ja onko siitä edes itselle hyötyä jos autoa aikoo pitää alle 100 000km?

Tapio Ketonen:

Yleinen ohje on, että nykyaikainen auto ei kaipaa sisäänajoa. Toki on viisasta ajaa hieman kevyemmällä jalalla ensimmäiset 1000-2000 km, mutta Suomen rajoituksilla ajo on sellaista hissuttelua, ettei siitä moottori paljon rasitu. saksan baanat ovat ihan eri juttu, siellä voi ainakin teoriassa uusi moottori joutua liian koville.

Sisäänajo oli ennen vanhaan tarpeen, koska moottorin sisäkalujen koneistuslaatu oli paljon heikompaa. Sisäänajon aikana pintojen karkeudet ja mittaheitot hioutuivat pois. Sisäänajon aikana käytettiin joskus hieman tavallisista poikkeavia öljyjäkin, ja ne vaihdettiin pois pian, jo 1000 kilometrin jälkeen.

On viisasta olla rasittamatta moottoria aivan heti uutena äärimmilleen. Moinen rääkkääminen kostautuu yleensä jo paljon aikaisemmin kuin sadassatuhannessa jos se on kostautuakseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.