Kysymys:

Terse! Jossain lehtijutussa oli juttu wanhasta Fordin kilpa-autosta. Se oli about 1920 luvulta. Selitä miksi siinä oli aivan hillittömät kuutiotilavuudet ja ennen kaikkea miten silloin mitattiin muka 0,1 kilometrin tarkkuudella huippunopeudet? Ei tainnut olla silloin poliisitutkia.
Toinen jo pitkään mieltä askarruttanut kysymys kuuluu; Miksi Safari rallissa ralliautoissa käytetään "lisävaloja" sivupeilien edessä keskellä päivää vaikka muut valot ovat "pimeänä"?
Kiitoksia seikkaperäisistä vastauksista.

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin 20-luvulla tarvittiin hillittömät kuutiotilavuudet ainakin tämän äivän moottoreihin verrattuna, jotta tehoa saatiin kilpa-ajoon riittävästi.

Nopeuden mittaminen kävi silloin aivan kuten nytkin vallan hyvin myös sekuntikellolla. Ja kun nopeus lasketaan jakolaskulla, niin harvoinhan se laskutoimitus menee tasan. Desimaaleja tulee niin paljon kuin niitä viitsii laskea. Kokeile vaikka taskulaskimella! Italialainen Quattroruote-lehti ilmoittaa mittaamansa huippunopeudet tuhannesosakilometrin tarkkuudella, vaikka huippunopeuden mittaaminen on etenkin kovakulkuisilla ajokeilla niin epätarkkaa hommaa, että jo kilometrin tarkkuuskin tuntuu liialliselta. Mittauksen toistettavuus tuskin on niin hyvä, että desimaaleihin löytyisi perusteita.

Tuo valohomma jää nyt tällä kerralla vaille vastausta, koska en tunne asiaa lainkaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.