Kysymys:

Kerropa, vielä lisää kuorma-auton tuonnista. Jos tuon auton toisesta EU-maasta niin miten homma käytännössä tapahtuu? Entäpä auton käyttö, vuosittaista käyttömaksua ei mene, mutta onko joitain muita maksuja? Onko asiasta omakohtaisia kokemuksia? Kiitos.

Tapio Ketonen:

Periaatteessa on sama, ostatko ulkomailta kuorma-auton tai minkä muun työvälineen tahansa, ostomenettely on sama. Eli voit ostaessasi vähentää arvonlisäveron siitä annettujen määräysten mukaisesti, jos sinulla on suomalainen alv-tunnus. Tätä arvonlisäveroasiaa en tarkemmin tunne enkä ala selvitelläkään, koska se menee jo Tuulilasin aihealueen ulkopuolelle.

Myös ostoon liittyvä menettely vaihtelee maasta riippuen, joten sitäkään en voi enkä osaakaan selvitellä. Viisainta on antaa joko myyjän tai sitten asiansa osaavan avustajan hoidella hommat, kylmiltään siinä hommassa ei itse pärjää.

Useimpien tavallisten kuorma-autojen osalta tekniset määräykset eivät ole kovin suuri ongelma, yleensä esimerkiksi Saksassa rekisterissä ollut Mersu tai Man on aika helppo katsastaa myös Suomessa. Sitten vain katsastuksen jälkeen kilvet kiinni ja ajoon.
Suosittelen, että ennen tuontia käyt keskustelemassa asiasta ja ennen kaikkea teknisistä edellytyksistä katsastusasemalla. Siellä selviää myös, mitä papereita pitää olla mukana.

Kuorma-autosta menee samat vuotuiset verot, oli se sitten tuotu Suomeen uutena tai käytettynä. Dieselvero määräytyy kokonaispainon mukaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.