Kysymys:

Kerropa,teknisesti mikä ero on 2,4 D ja D5 moottoreissa, alkaa vahvasti tuntua että lastu vaan... Ymmärrän jos moottoria on vahvistettu lisätehon varalta muttta kuulemieni vastausten VOLVO on tyytynyt vain lastuun. 18,000 mk lastusta on kallis mielestäni. Aito sekä korvaava valitettavasti kuluttavat vain konetta!1

Tapio Ketonen:

Kyllä kysymyksessä on sama moottori. Kun merkintänä on 2.4 D niin tehoa löytyy 96 kW, mutta D5 merkinnällä 120 kW. Molempien max teho saavutetaan käyntialueela 4000 rpm. Moottorien tekniset ominaisuuserot on saavutettu eloektroniikan avulla. Esimerkiksi moottoreiden päästöt ovat miltei samat. Auton markkinoinnissa pääpaino on D5 versiossa, ja 2.4D moottoria pidetään tästä kesytettynä.

Moottoreiden hinnanero on tätä kirjoitettaessa 17 837 markkaa. Hintaero Ruotsissa on 10 000 SKR, eli hieman alle 7 000 Suomen markkaa. Suomen autovero nostaa hintaeron kaksinkertaisesksi. Saattaa olla, että autotehdas myy Suomeen moottorit hieman eri tavoin hinnoiteltuna kuin Ruotsin markkinoille.

Autot voivat siis olla niin identtisiä, että vain moottori eäiltä osin erottaa niitä. Molempiin saa samat vaihteistot, varusteet jne.

Jäljelle jää kysymys: kuinka suuri hinnanero on todellisuudessa valmistusvaiheessa? Luulenpa, että tässä on havaittavissa autotehtaan strategia: tämän hintaluokan auton ostajalle ei Ruotsissa 10 000 kruunua tunnu missään. Ja Suomessakin noin 18 000 markkaa on monen mielestä suhteellisen pieni hinta. Lopputuloksena on hinnoittelu, joka perustuu ostajien hyväksymään hintaan. Tällainen ajattelutaåpa ei ole ominaista vain Volvolle. Samoin tekevät toki muutkin autotehtaat. - Tätä sanotaan ansaintalogiikaksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.