Kysymys:

Onko Tuulilasissa tai muualla testattu Osaset-lehdenkin mainostamia Motor-, Prep-, Gear-, ja FuelUp:peja? Kumman pitkään ovat olleet markkinoilla. Lieneekö toimivia aineita ja suositteletko? Uusiin ja/tai vanhoihin autoihin?

Tapio Ketonen:

Ei ole testattu eikä testata, ei liioin suositella, ei uusiin eikä vanhoihin. Yleensä tuon kaltaisilla tuotteilla on paras vaikutus valmistajan ja kauppiaiden kassavirtoihin.

Lähtökohta kaikkia ihmeaineita tai -laitteita arvioitaessa on, että jos ne olisivat niin taivaallisen hyviä kuin mainokset väittävät, joko jokin autonvalmistaja tai sitten öljy-yhtiö olisi ostanut ko. tuotteen oikeudet itselleen ja löisi niillä rahoiksi. Yleensä isot valmistajat kuitenkin toteavat, että niistä ei ole hyötyä.

Pitkä markkinoilla pysyminen perustuu lähinnä siihen, että tuotteet eivät vahingoita autoja. Bensan säästö on hyvä myyntiväittämä, ja vaikka toimivuutta ei pystytä osoittamaan virallisilla testeillä, tästä ei ole haittaa. Oikeaan uskoon hurahtaneita todistelijoita riittää aina. Vasta sitten, jos mainonta menee liian hurjaksi ja joku valittaa oikeaan paikkaan, joku taho, esimerkiksi FTC, Federal Trade Commission eli USA:n liittovaltion kauppakomissio tarttuu asiaan. Tällä elimellä onkin niin mahtavat aseet ja resurssit käytössään, että asiat menevät kyllä pian kohdalleen. Ongelmana vain on, että nopealiikkeiset kauppamiehet toimivat vikkelämmin kuin tuo jäykkätoiminen mutta puolueeton toimielin.

Tästä on esimerkkinä mm. Suomessakin markkinoitava Super Fuel Max -"energiansäästölaite". Kannattaa tutustua siihen, mitä FTC tiedottaa asiasta osoitteessa www.ftc.gov/opa/2001/11/gadget.htm. USA:ssa markkinoija ja FTC pääsivät sopimukseen, jossa markkinoija lupautui olemaan käyttämättä perustelemattomia tai toteennäyttämättömiä väitteitä tuotteiden vaikutuksesta kulutukseen tai päästöihin. Sopimuksessa markkinoija myös lupautui olemaan käyttämättä harhaanjohtavia käyttäjien todistajalausuntoja markkinoinnin tukena.

Tuo vuonna 2001 tehty sopimus sitoo markkinoijaa USA:ssa. Käytännössä näyttäisi olevan niin, että tuo nimenomainen postimyyntifirma www.gadgetuniverse.com ei enää markkinoi polttonestettä säästäviä laitteita. Suomeen sopimus ei vaikuta juridisesti mitenkään.

Pahin virhe, minkä ihmetuotteen markkinoija voi tehdä, on ilmoittaa jokin täsmällinen säästöprosentti tai muu argumentti. Jos esimerkiksi ilmoitetaan, että tämä vehje pienentää kulutusta 27 %, asia voidaan testata ja väittämä todeta vääräksi. Silloin USA:ssa rapsahtaa markkinointikielto. Mutta jos ilmoitetaan vain jotakin epämääräistä, silloin väittämään ei päästä kiinni.

Lisää tietoa energiaa säästävistä ihmelaitteista ja niiden tehosta löytyy esimerkiksi osoitteesta www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/autos/gasave.htm.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.