Kysymys:

Autoliikkeet / maahantuojat tuntuvat käyttävän mainonnassaan paljon hyväkseen uusien autojen rekisteröintitilastoja. Ihmettelen vain, miksi tilastot ovat pelkästään kappalemääräisiä? Kyllä kai autoliikkeidenkin kannattavuus markoissa (euroissa…) lasketaan eikä kappaleissa? Hyvin tiedämme, että jokin automalli saattaa Suomessa maksaa 20 kertaa enemmän kuin toinen… Olisikohan näitä markkamääräisiä tilastoja saatavilla missään vai pitävätkö maahantuojat ne omana tietonaan?

Kokonaan toinen asia onkin sitten, miksi rekisteröintitilastoja ylipäätään käytetään mainonnassa. Ei kai ostopäätökseen hirveästi pitäisi muiden valintojen vaikuttaa.

Tapio Ketonen:

Kaipa siinä on takana ajatus, että auto on hyvä, koska se on kelvannut noin monelle. Mainonnan tekijät käyttävät siis hyväkseen ajatusta "miljoona ihmistä ei voi olla väärässä".

Automyynnin markkamääräisten tietojen osalta asia on hyvin pulmallinen. Tilastokeskus kerää tietoja eri toimialojen yritysten myynnin kehityksestä markoissa. Nämä tiedot ovat julkisia, ja niitä pääsee katsomaan Tilastokeskuksen julkaisuista (www.tilastokeskus.fi). Autokauppa on jaettu tukkukauppaan- ja vähittäiskauppan. Tilastoihin liittyy monia pulmia. Niistä yksi on se, että ne koskevat autojen ja moottoriajoneuvojen kauppaa. Mukaan tulevat siis myös esimerkiksi moottoripyörät. Lukuja käytetään toimialojen myynnin vertailuun, eikä niistä ole paljon hyötyä, kun etsit vastausta esim kysymykseen: Paljonko Mercedeksiä (uutena tai käytettynä) myydään markoissa, ja onko luku kovin erilainen kuin vaikkapa Volvoista syntyvvä markkamääräinen liikevaihto.

Varmasti tiedät, autoista suurin osa hankitaan maksamalla aitoa rahaa ja peltirahaa myyjälle. Peltiraha on siis vaihtoauto. Tämä maksuväline aiheuttaa monia kommervenkkejä markkamääräisiin tarkasteluihin. Asia on niin monimutkainen rahamääriin vaikuttava seikka, että tässä en ryhdy sitä selittämään.

Maahantuojat tietävät vain omien automerkkiensä aiheuttaman liikevaihdon (joka on suurimmaksi osaksi tukkukauppaa). Sen sijaan on tavallista, että jälleenmyyjien autojen myynnin aiheuttamaa tulovirtaa ei tunneta seikkaperäisesti varsinkaan käytettyjen autojen osalta. Moni autoliikkeen pitäjäkään ei ole selvillä siitä, syntyykö käytetyistä 4-8 vuotta vanhoista Nissaneista enemmän liikevaihtoa kuin samanikäisistä Volvo 40-malleista (kun liike ei ole Nissan eikä Volvo-liike).

Kannattavuusjutut ovat aivan oma juttunsa. Siihen vaikuttavat sekä myyntitulot että kustannukset. Ne vaihtelevat tavattomasti erilaisissa liikkeissä ja eri automerkeissä ja niiden mallisarjoissa. Siksi näistä asioista on hyvin vaikea saada tietoja- vaikka haluttaisiin.

Rekisteröintitietoja tutkivan kannattaa muistaa, että Suomessa uusien autojen myynnistä 5-15 % aiheutuu myyntiverkostojen sisäisistä kaupoista. Esimerkiksi esittelyautot kuuluvat tähän ryhmään.Vaikka auton käyttäjä on autokaippias itse (tai tämän autoja ostavat asiakkaat), esittelyautotkin menevät rekisteröintitilastoihin. On kuityenkin aivan eri asia, onko auton ostaja ollut auton loppukäyttäjä vai autokauppias itse. Joskus näitä erikoisuuksia käytetään tietoisesti hyväksi, kun jokin automerkki haluaa saavuttaa tilastoissa vuoden eniten myydyn automallin ykkössijan. Tällaisia ilmiöitä on takavuosina liittynyt esimerkiksi Opelin ja Toyotan ankaraan taisteluun vuoden eniten myydyn auton tittelistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.