Kysymys:

Kerropa,miten saisin Audi 80/2L vm91 vaivaavan resonanssi-ilmiön pois. Se ilmenee noin 2000rpm kohdalla.

Pakoputki on vaihdettu katalysaattorista perään päin ja se on alkuperäisosa. Moottorin vaihdelaatikon puoleinen kannake on myös vaihdettu,oli murtunut. Tärinä ilmenee myös paikalla autoa käytettäessä. Laturi on vaihdettu,laakerivika. Autolla ajettu 150 000. Tärinä tuntuisi tulevan moottorista, voisivatko muut moottorin kumivaimentimet aiheuttaa tärinän vaikka ne näyttävät ehjiltä. Audin huolto on huuli pyöreänä, niinkuin kaikista muistakin todellisista vioista. Tuntuu jo että muuten niin mukava auto on vaihdettava ennenkuin pääsee värinästä. Pakoputki on tutkittu eikä ota runkoon kiinni,mutta suurin resonanssi ilmenee perimmäisessä vaimentimessa jonka tilalle kokeiltiin jo uuttakin mutta ei auttanut.

Onko teillä kokemusta pakoputkeen laitettavasta joustavasta osasta, voisiko siinä olla ratkaisu. Pulma on auton takapenkillä istuville todella paha ja ilmenee melko pienellä kierrosalueella joka valitettavasti on 60 ja 80km/h juuri pahimmillaan. Toivo on jo melkein menetetty joten olen erittäin kiitollinen avusta jos keksitte jotain mitä kannattaisi kokeilla.

Tapio Ketonen:

Noiden värinöiden syiden etsiminen on usein hyvin hankalaa. Merkkikorjaamo ei yleensä osaa auttaa kuin sellaisissa tapauksissa, että kyseessä on yleinen tyyppivika.

Moottorin kumityynyt voivat olla syynä ilmiöön, sillä ne ovat kovilla, Yhden kiinnikkeen vaurioituminen on tietenkin saaattanut vioittaa tyynyjä, mutta valitettavasti niiden kunnon tutkiminenkin on hankalaa. Apua siis ei meiltä taida löytyä.

Emme ole kokeilleet joustavia pakoputkiston osia. Ne saattaisivat auttaa, mutta suuri todennäköisyys on, että eivät auta. Lisäksi niiden sovittaminen on työlästä, koska alkuperäistä putkistoa pitäisi muuttaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.