Kysymys:

Ostin keväällä uuden S60:n 103 kW version. Mielestäni 125 kW version hinta-ero 15000,- oli liian suuri koska kysymys on vain moottorin ohjainyksikön ohjelmasta. Itse päivitin oman autoni 125 kW versioksi hintaan 3500,- !! Dieselversioissa on ilmeisesti samanlainen jippo? Taitaa olla maahantuojan "hinnat alkaen" -politiikkaa? Taitaa kiinnostaa muitakin, jotka suunnittelevat Volvon ostamista S60, V70 tai S80.

Tapio Ketonen:

En tunne tarkemmin, mitä eroja noilla kahdella versiolla on. Aika usein kuitenkin moottoreissa on myös näkymättömiä eroja, esimerkiksi mäntien rakenteessa. Nämä erot eivät välttämättä ole Suomessa ajettaessa kovin paha juttu, koska moottoria on vaikea meidän nopeuksillamme rasittaa niin paljon, että nämä asiat tulisivat käytännössä ongelmaksi. Jokin Saksan autobaana on sitten eri juttu, jos siellä pääsisi jonakin ruuhkattomana hetkenä kokeilemaantäysillä ajoa pitempään.

Tärkein ja pahin ongelma kuitenkin on, että ellet ole käyttänyt autoasi muutoskatsastuksessa, se on nyt laiton. Teho on toinen kuin rekisteriotteeseen on merkitty, ja koska viralliset kulutus- ja päästölukemat eivät enää pidä paikkaansa, periaatteessa auton tyyppihyväksyntä ei ole enää voimassa. Tämä kannattaa muistaa ennen virittelyä, samoin se, että takuu ei välttämättä ole "päivityksen" jälkeen enää voimassa.

Hinnoittelu on aina sellainen asia, että se ei suinkaan perustu mihinkään todellisiin kustannnuksiin vaan siihen, mitä asiakkaan arvellaan olevan valmis maksamaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.