Kysymys:

Etumatkustajan turvatyynyn hyödyllisyys askarruttaa. Ainakin Volvo ja ilmeisesti myös Saab pitävät tätä tyynyä lisävarusteena. Perusteluna kuulee aina sen, että lapsen turvaistuimen voi turvallisesti sijoittaa eteen, jos tyynyä ei ole lainkaan. Tämä on epäilemättä hyvä syy. Mutta miten Saab ja Volvo voivat pärjätä niin hyvin EuroNCAP törmäystesteissä, jos testatussa autossa ei ole tätä turvatyynyä. Tyynyähän ei testissä voi olla, koska EuroNCAP:n periaatteisiin kuuluu muistaakseni, että testattavassa autossa on turvavarusteena vain ne varusteet, jotka kuuluvat kaikkien maiden vakiovarustukseen. Siis onko etumatkustajan turvatyyny todellakin turha varuste? Tarkemmin ajatellen ei tuntuisi kovin ihmeelliseltä. Onhan kojelauta monissa autoissa hyvin kaukana matkustajasta.

Tapio Ketonen:

Turvatyyny suojaa parhaiten kuljettajaa, koska tämä kolhii törmäyksessä helposti rintakehänsä rattiin. Apumiehen paikalla tilaa on enemmän. En saanut varmennettua Saabin ja Volvon turvatyynyasiaa, mutta ilmeisesti asia on kuten päättelit.

Ei tyyny silti turha ole, sillä jos turvavyö on löysällä, se auttaa kovastikin. Tyyny estää tällöin apumiestä telomasta itseään tuulilasiin tai kojelautaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.