Kysymys:

Kerropa,mikä on volvossa(740 diesel(ei turbo)vikana kun se ei lähde käyntiin?!
Oireet alkoivat jo joku aika sitten kun eräänä aamuna auto ei lähtenytkään käyntiin vaikka edellisenä iltana se pelasi vielä moitteettomasti. No, vaihdettiin muutamat hehkut ja kas kummaa auto käynnistyi pitkän lämmittämisen jälkeen. Muutama viikko autoa pidettiin koko yö lämmittimessä. Lopulta alettiin etsimään vikaa ja joku ehdotti kylmäkäynnistyselementtiä(siis sitä ruiskupumpussa olevaa mötikkää jonka pitäisi kylmänä kai lisätä ruiskutusta?). Nyt hankittiin hajottamolta sellainen ja kokeiltiin kuumalla vedellä, ja se toimi hyvin. Toisaalta vanhakin toimi(tappi työntyi esiin). Testattiin myös että magneettiventtiilille tulee virta ja tuleehan se. Myös sulakkeet on käyty läpi ja polttoainettakin kone saa savutuprauksista päätellen. Teimme siis kyseiset "korjaukset" ja tilanne on nyt se että volvo ei käynnisty ollenkaan vaikka ruiskutuksen määrääkin on kokeiltu vaikka missä asennossa ja vaikka autoa on yritetty käynnistää sekä lämpimänä että kylmänä. Automaattivaihteista autoa kun ei voi hinatakkaan niin pitääkö kutsua lavetti paikalle ja viedä volvo lähimpään dieselkorjaamoon ja vaihdattaa koko ruiskupumppu uuteen? Jos löytys hyviä neuvoja asian tiimoilta niin otettaisiin mielenkiinnolla ne vastaan! kiitos!

Tapio Ketonen:

Oireet viittaisivat mielestäni siihen, että ruiskutusajoitus on joostakin syystä pielessä. Kokemuksesta tiedän, että tuo Volvon (=vw) diesel on hyvin tarkka ruiskutusajoituksestaan. Onko autoon esim. kesällävaihdettu hammashihna?

Kaikkiaan ajoituksen saaminen kohdalleen on hieman monimutkaisempi asia, ei riitä että hammashihna laitetaan samoille hampaille. Homma pitää tehdä suunnilleen seuraavalla tavalla (en ota vastuuta ohjeiden oikeellisuudesta, tämä on enemmämkin esimerkiksi homman monimutkaisuudesta):

Pyöritä moottoria niin, että ykkössylinterin mäntä tulee yläkuolokohtaan.

Avaa nokka-akselin hammashihnapyörän kiinnityspultti löysälle ja irrota hihnapyörä akselin kartiosta. Tässä välissä ei ole kiilaa, vaikka akselissa voi olla kiilaura. Löysää hammashihnan kiristin ja vaihda hihna. Älä päästä moottoria tai ruiskutuspumppua pyörähtämään.

Aseta nokka-akselin takapäähän erikoistyökalu, joka lukitsee nokka-akselin. Käytännössä riittää, että akselin ura saadaan pysymään vaakasuorassa.

Aseta hammashihna paikoilleen ja kiristä hammashihna. Tarkista, että nokka-akselin ura on edelleen vaakasuorassa ja yläkuolokohdan merkki kohdallaan.

Kiristä nokka-akselin hammashihnapyörän pultti (lukitusneste!)

Avaa ruiskutuspumpun nestepään keskellä oleva tulppa. Pyöritä moottoria siten, että ykkösen mäntä on reilusti vaille yläkuolokohdasta.
Aseta tulpan alta näkyvän ruiskutuspumpun männän päähän mittakellon kärki ja merkkaa muistiin sen suurin etäisyys tulpasta (=syvimmällä),

Käännä ykkösen mäntä yläkuolokohtaan. Tällöin ruiskutuspumpun männän pitäisi olla tullut ulospäin vähän alle millin (tarkista oikea mitta!). Säädä avaamalla ruiskutuspumpun kiinnityspultit ja kääntämällä pumppua.

Tällä keinolla ainakin ennen Volvo/VW-dieselit ovat alkaneet käynnistyä. Yksinkertaista vai?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.