Kysymys:

Siitä Almeran painosta vielä sen verran, että tuulilasin sivuilta ilmenee, että vakio sportdeck painaa 1265kg ja ilmastoinnillinen 1275kg. Kaipa rekisteriotteen arvo (1270kg) on sitten keskiarvo.

Ja selvennykseksi kysyisin vielä: Tuulilasin testeissä ei siis auton omaan massaan sisälly kuljettajan painoa, toisin kuin rekisteriotteessa?

Tapio Ketonen:

Rekisteriotteeseen ei pitäisi ilmaantua mitään keskiarvoja vaan juuri sen autotyypin tyyppikatsastuksessa papereihin merkitty virallinen omamassa. Auton tyhjäpaino voi poiketa monista syistä siitä ns. normaalista. Käytännössä uskoisin, että tyyppipapereita varten on punnittu tyhjä ja kuiva auto, ja bensan yms. paino on lisätty tulokseen laskennallisesti.

Usein on niinkin, että tyyppikyväksymisessä käytetty mallikappale on varsin varhainen prototyyppi. Pienet rakennemuutokset saattavat muuttaa painoa, ja sekin vaikuttaa, jos tyyppihyväksyntään käytetty yksilö on saanut heikomman ruosteenestokäsittelyn kuin normaalit myyntimallit. Akun koko vaikuttaa ja niin edelleen.

Tuulilasin testipunnituksissa käytetään täysiä säiliöitä. Se 90 % täyttöaste on käytännössä aika hankala. Kuski hätistetään pois autosta punnituksen ajaksi, meitä kun on aika eri kokoisia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.