Kysymys:

Kerropa,mitä tarkoittaa citroen ax:n perässä TE, RT, GTE yms. sellaiset lyhenteet?

Tapio Ketonen:

Hei Kirsi,

esititpä kysymyksen, joka kuuluu luokkaan "paha". Autojen mallisarjanimien perässä olevilla kirjaimilla oli ennen selkeä merkitys. Niillä erotettiin varustetasot toisistaan. Lisäksi joillakin kirjaimilla oli toinenkin viesti. Usein "i" viittasi ruiskutusmoottoriin erotuksena kaasutinmoottorista. Joillakin merkeillä samaa tarkoitti "E" Nyt usein nämä kirjaimet on siirretty heti moottorin kokotiedon jälkeen, esim Ford Mondeo 1.8i. Sen perään laitettiin sitten varustetasokirjainyhdistelmä (esimerkiksi CLX tai GLX tai ylellisyyteen viittaava Ghia).

GT (gran turismo) viittasi urheilulliseen versioon autosta.

Aikaisempi aikakausi sisälsi jopa sanojaa De Luxe (joka lyheni muotoon DL), Grand Luxe eli GL tai suomiväännöksenä "galvanoiduin listoin".

Kysymyksesi on "paha", koska se koskee ranskalaisen autotehtaan mallimerkintätapoja. Siirrymme asiantuntemattomuuteni heikolle alueelle. Vahva ounasteluni on, että kirjaimilla on enää vain varustetasoja eottava merkityssisältö, joskin vaikkapa yhdistelmässä Citroen Xsara VTS on jo urheilullisuuden leimaa (vrt GT).

Sen verran sivistystä minullakin on, että tiedän muinaisten Citroënien kantaneen sellaisia kirjaimiakin kuin AC. Silloin ne merkitsivät autotehtaan perustajaa André Citroënia. Jossakin toisessa yhteydessä niillä on nyt aivan toisenlainen merkitys (automatic control tai ACC automatic climate control - automaattinen ilmastointijärjestelmä).

Lisätietojen saamiseksi käännyn työkseen Citroënin tuntevan Jonne Luomalan puoleen Auto-Bonissa. Liitän kysymykseeni myös minua askarruttavan "helpon" kysymyksen. - Kuinka äännetään sana Citroën? E-kirjaimen päällä on kaksi pistettä, jotka esiintyvät myös sanassa noël (joulu). Silloin yleensä kirjain lausutaan aina e-kirjaimena eikä nasaalina,ääntämys nenään livauttamalla.

Perästä kuuluu. Uskon, että Jonne taikoo vastauksen tuota pikaa sekä Sinun että minun kysymykseeni. Samalla olen aivan vakuuttunut siitä, että kysymyksesi on jopa väitöskirjalle sopiva aihepiiri.

Ja alla on vastaus, joka tuli 15 minuutissa Auto-Bonista:

Terve Kirsi!

Citroën käytti ennen mm. E, TE, RE, TRE, RS, TRS, TGE, TZS jne. Xsaran VTS tulee sanoista "voiture tres
sportive" = erittäin urheilullinen auto.

Tämän edellämainitun listan merkinnät eivät varsinaisesti tarkoita mitään,
niillä tarkoitetaan varustetasoa. AX-mallissa E oli perusmalli, TE hieman
enemmän varusteltu. TRE taas näistä hieman parempi jne. Tuohon maailman aikaan
erot olivat lähinnä kosmeettisia. Paremmin varustelluissa versioissa oli
keskuslukitus, säkhkölasit yms. Kirjainten yhteydessä ollut numero tarkoitti
moottorin iskutilavuutta, esim AX 11 TRE -mallissa oli 1124 kuutioinen moottori.

E-kirjain ei tarkoittanut polttoaineen suihkutusta. AX GTi oli luonnollisesti
urheilullisempi versio, samoin kuin AX Sport, jossa oli 1,3-litrainen kahdella
kaasuttimella varustettu moottori. Kaikki Z-kirjaimella varustetut versiot
esiintyivät viimeisissä tuotantovuosissa.

Nykyään Citroën käyttää kolmea perusvarustetasoa, X, SX ja Exclusive, joista
viimeksi mainittu on "edustavin".

Citroën lausutaan juuri niinkuin se kirjoitetaan, harvinaista ranskan kielessä! Pilkut e:n päällä aiheuttavat sen.

André Citroën (synt 1878) oli osittain sukujuuriltaan belgialainen.

Terveisin, Jonne Luomala

Lopuksi vinkki. Jos Citroën merkin historia kiinnostaa (suomeksi), katso saitiltamme kohtaa Citroën, siellä kerrotaan, minkälainen nerokas insinööri tämä Hercule Poirot´n osittainen maanmies olikaan ( jonka ranskalaiset ovat omaksuneet kansalliseksi suurmiehekseen).

Kysymykseesi liittyy paljon autojen historiaa. Olet varmaankin huomannut, että autojen mallimerkintätavat ovat muuttumassa. Monen automallin varustetso kuvataan sanalla, jolla haetaan mielikuvia. Attraction/ Ambiente/ Trend jne ovat tällaisia. Uusien autojen hinnastossahan ne näkyvät. Usein hinta kertoo (kun moottorikoko ja ovien lukumäärä on sama), onko kyseessä vaatimattomampi vai ylellisempi varustetaso.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.