Kysymys:

Tehkää testi jossa vertaillaan tarvikeosia ja alkuperäisosia ! Onko tuotteissa paljon eroa ym... miten kestää tarvike vs. alkuperäinen... Olisi varmasti ihan hyvä testi!

Tapio Ketonen:

Sinänsä hyvä ehdotus, mutta aika laaja. Tämän tyyppisiä testejähän me teemme jatkuvasti, mutta et nyt määrittele, mitä osia tarkoitat.

Käsitteet alkuperäinen ja tarvike ovat kyllä aika usein vääriä. "Alkuperäisiä" osia - jos niillä ymmärretään autotehtaan itse valmistamia - on nykyisin perin vähän. Auton useimmat osat tulevat tehtaalle alihankkijoilta, eli kuten nykyisin hienommin sanotaan osatoimittajilta.Jopa moottorien osat aina lohkovaluja myöten saattavat tulla autonvalmistajan ulkopuolelta.

Useimmiten tehtaalla on myös useita rinnakkaisia osatoimittajia. Tämä on varmistus vaikkapa sen varalta, että tulipalo tms. keskeyttäisi osien saannin. Jos valmistaja on vain yhden osatoimittajan varassa, häiriö sen tuotannossa keskeyttää myös autotuotannon. Eihän autoja voida valmistaa, jos niihin ei voida laittaa vaikkapa esimerkiksi pyöriä kiinni.

Näiden osatoimittajien osat ovat samaa laatua, tulivat ne sitten autotehtaan ja merkkiorganisaation tai tarvikemarkkinointiketjun kautta. Sen sijaan tarvikepuolella myydään myös osia, jotka ovat jäljitelmiä. Niiden valmistajat eivät ole olleet mukana osien suunnitteluvaiheessa, eivätkä ne toimita osia tehtaalle. Näiden osien laatu on sekalaista. Se voi olla hyväkin, mutta koska osia myydään ennen kaikkea edullisemmalla hinnalla, aika usein niiden laadussakin on tingitty.

Testauksen kannalta ongelma on, että tällaiset epäkelvot osat menevät ja tulevat miten sattuu. Testaaminen kestää pitkään, ja jos tehokas kauppamies on tilannut osia sopivan edullisen erän, hän on ennättänyt myydä koko erän ennen kuin kukaan ehtii testaamaan osia ja mahdollisesti havaitsemaan ne kelvottomiksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.