Kysymys:

Kerropa, mikä vaivaa v. -89 mallisen Nissan Sunnyn (1.6) rikastinta?
Se toimii välillä ihan normaalisti, mutta useimmiten se jää päälle
moottorin lämmettyä. Toisinaan se menee päälle ajon aikana,
vaikka moottori on lämmin eikä putoa pois. Joskus se taas ei mene
päälle kylmäkäynnistyksessä, mutta hetken ajettuani se meneekin
päälle.

Rikastimen toimintaa sätelevä vastus vaihdettiin merkkikorjaamolla
uuteen n. kolme vuotta sitten, mutta tämä ei auttanut kuin hetkeksi.
Kaasuttimen puhdistus ja voitelu auttavat niin ikään vähän aikaa.

Onko tämän mallin rikastinta mahdollista muuttaa käsikäyttöiseksi
ja kannattaako se? Vai vaihdetaanko vastus uudelleen ja toivotaan
parempaa onnea tällä kertaa? Voisiko vika olla jossain muualla,
esim. vanhassa ja kuluneessa kaasuvivustossa, joka jumiutuu?
Entä onko tämäntyyppinen vika yleinen tässä mallissa, en ole
kuullut muiden tästä valittavan?

Tapio Ketonen:

Veikkaisin, että vaiva liittyy paikkojen kulumiseen. Mennessään päälle rikastin samalla avaa hieman kaasuläppää, ja tätä hoitavassa vivustossa voi olla jotakin takertelua. Vaivan osaisi ehkä parantaa joku kaasuttimiin erikoistunut korjaaja. Ikävä kyllä merkkikorjaamoilla kaasuttimiin erikoistuneita taitajia on varsin vähän. Uudemmissa autoissahan kaasuttimia ei enää ole, ja vanhoja autoja käytetään hyvin harvoin korjauksissa merkkikorjaamoilla. Tällaiset ilmeisesti kulumisesta johtuvat viat ovat siis merkkikorjaamon asentajille vieraita.

Yritä siis löytää jostakin korjaamo tai korjaaja, joka on vihkiytynyt kaasuttimien salaisuuksiin. Viimeiset kaasuttimet olivat niin monimutkaisia laitteita, että tavalliselta ihmiseltä menee kyllä sormi rannetta myöten suuhun, jos sellaisesta pitää ryhtyä vikaa etsimään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.